Xaneiro
marca o verdadeiro tempo da invernía. Acostuma ser un mes duro: frío e con días
escuros e pequenos, dos que non e fácil saír sen pillar unha gripe ou unha
catarreira. Tamén semella ser o máis longo do ano, especialmente cando nunca dá
chegado a nómina; porque a verdadeira culpa da dilatación temporal de xaneiro
reside, máis ca no frío, nos excesivos gastos do Nadal e das Rebaixas. Así que este mes o mellor talvez fose acollerse na
casa, á beira do lume, e esperar que pasase.
Non
obstante, lembro con agarimo os meses de xaneiro da época de universitario, en
Vitoria e en Santiago, naqueles marabillosos anos setenta que agora xa me
parecen tan remotos. Un volvía das vacacións de Nadal e, ó atoparse de novo cos
amigos da universidade, coa calor das tabernas e dos pubs e co ambiente das
discotecas, de seguido lle pasaba a morriña da terra natal. Pero todo isto
víase favorecido por ser xaneiro un mes de traballo liviá: os exames do
primeiro trimestre xa se fixeran en decembro, e agora apenas se comezaba a ver
materia do segundo; e se había algunha asignatura cuadrimestral, os exames
nunca eran antes de febreiro. En consecuencia, ata despois de Santo Tomás (28
de xaneiro), en Santiago, ou de Santa Águeda (5 de febreiro), en Vitoria (día
de moita festa no que mandaban as mulleres), un non comezaba a estudar en
serio.
Por desgraza,
os universitarios de hoxe non poderán contar o mesmo. E todo por culpa dos
enredantes que, hai algúns anos, amparándose no famoso Plan Bolonia, decidiron
poñer patas arriba todo o sistema universitario español, calendario de exames
incluído. Debe considerarse que os enredantes –nunca antes houbo tantos con
mando- adoitan destacar pola capacidade
para entrapallar e para conspirar, pero non polas lecturas, e menos polas de Chesterton,
que advertía: «Antes de tirar unha parede, un debería coñecer o motivo polo que
fora levantada».
E ocorreu que
nese novo plan todas as asignaturas tiveron que ser cuadrimestrais, e os exames
do primeiro cuadrimestre cadraron en xaneiro. Supoño que alguén caería na conta
do que iso significaba: condenar ós estudantes e ás súas familias a vivir as
festas de Nadal coa angustia que sempre produce a preparación dos exames. Pero,
«coa Universidade demos, querido Sancho». Que traballen, que sufran, que se
esforcen! E senón que se cambie o Nadal! Pensarían tan magníficas e privilexiadas
mentes.
Aínda así, o
despropósito do calendario podería desculparse se os resultados académicos e
profesionais dos titulados fosen excelentes. Pero non hai nada diso: máis ben
todo o contrario. Seguimos tendo un sistema universitario tan mediocre e
anárquico coma sempre, ou peor. Pero encima, angustiando e estrullando ós
estudantes coma poucos, especialmente nalgunhas carreiras técnicas.
Desafortunadamente, non creo que isto leve camiño de
mellorar. Pero con respecto ós exames de xaneiro, parece que nalgunhas
universidades, por exemplo nas de Navarra, se impuxo o sentido común e non se
realizan exames despois do Nadal, senón antes. Con todo, este sistema de asignaturas
cuadrimestrais (nefasto para moitas especialidades) talvez esixise un
desprazamento total do calendario: comezar máis tarde o curso, coma antes, que
non comezaba ata outubro, e rematalo tamén máis tarde. Dese xeito, os exames do
primeiro cuadrimestre poderían ser en febreiro, e o tempo de clases nos dous
cuadrimestres sería o mesmo. Claro que así habería exames en xullo. Pero tamén
os había antes. E non por iso os veráns deixaron de ser longos e cálidos.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 14 de xaneiro do 2018.
No hay comentarios:
Publicar un comentario