Imaxinen
vostedes o mundo antes da civilización. Daquela non había nin anos vellos nin anos novos, nin entroidos nin
coresmas, nin meses de maio nin de setembro,
nin tan sequera sábados ou domingos. Porque desde un punto de vista físico ou
astronómico, todos os días son iguais: unha simple e repetitiva intermitencia
de luz e escuridade. Así que o tempo, ou
máis concretamente o tempo medible, é un invento da humanidade. A civilización,
convén sabelo, consiste en boa parte en darlle contidos a ese tempo inventado,
enchéndoo con diversas celebracións, que xunto con outras convencións son as
que lle dan certo orde e sentido á nosa existencia. Por iso, unha
característica común a tódalas civilizacións é a adopción dun calendario. Tal
calendario, celebrativo e festivo fundamentalmente, evita de paso ter que
reflexionar sobre a asombrosa indiferenza con que os acontecementos siderais contemplan
a nosa vida, sinal clara da infinita insignificancia cósmica da mesma. E hai
que recoñecer que no de ir ocupando o calendario con diversas festividades ninguén ten superado á
Igrexa. Se acaso agora, a nova relixión, que é o consumismo, vai conseguido
significativos avances, coma en Galicia fixando a celebración de paparotas, pero
calquera comparación co grao de refinamento cultural da Igrexa resulta ridícula.
Chegados á Noitevella,
que nos últimos anos se ten erixido na máis grande celebración laica de orde
mundial, un pode preguntarse que se festexa máis, se o fin do ano vello ou a
entrada do ano novo. Haberá opinións para tódolos gustos, pero a min paréceme
que, podendo, debemos festexar as dúas cousas. Non obstante, na literatura, as
adiviñas sobre o ano novo resultan moi superiores ás reflexións sobre o vello.
E parece xusto: o ano que pasou, xa pasou, e o seu relato aínda non tivo o
repouso necesario para gozar do encanto
literario; mentres, o ano novo chega cargado de ilusións, de incertezas e de soños,
é dicir, do que constitúe a materia prima da literatura.
Sobre todo
isto escribiu moito e ben Cunqueiro. E das historias da entrada de ano gústame unha
súa sobre todas. Conta como unha mañá dun esquecido día do outono de 1642,
Luscinda Lopes, portuguesa natural do bispado de Braga pero residente en Lisboa,
observou que lle nacera un gran no nariz. Ata aí nada extraordinario. Pero á
semana o gran xa tiña o tamaño dunha noz; ó mes o dun melonciño invernizo, e no
Nadal o dun enorme cabazote. Foi así que os médicos, unha vez obtido o
preceptivo permiso da curia eclesial, decidiron intervir. A extirpación daquela
descomunal vinchoca programouse no hospital de San Martín, sito na desaparecida
Praza do Martirio, para a tardiña do 31 de decembro daquel ano do Señor de 1642.
Pero a cousa demorou, e xusto cando o cirurxián encargado, doutor Cardoso, se
dispoñía a usar o bisturí, o gran rebentou. E no medio do asombro máis absoluto
da concorrencia, do gran saíu un homiño rubio e bigotudo. Diante disto, o
canonista enviado pola curia para vixiar a operación preguntoulle ó aparecido:
Quen es e que fas aquí? Ó que este
respondeu afouto e cheo de razón: «Non tiña que entrar agora o ano 1643? Pois
por algún sitio tiña que entrar!»... E pegando un brinco saíu voando pola cheminea.
Xa ven entón que os anos entran por onde menos se
esperan. Pero sobre o que van traer, ata o mesmo Cunqueiro opinaba que, a pesar
da moita literatura ó respecto, nada se podía profetizar. Aínda así, hoxe polo
menos, convén ser optimista, e tratar de aproveitar o mellor posible esta
fermosa noite. E non esquecer, especialmente os novos, uns famosos versos de
Robert Herrick: «tomade as rosas mentres podades/ que rápido o tempo voa». Feliz ano.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 31 de decembro do 2017.
No hay comentarios:
Publicar un comentario