Gústame
escoitar música cando leo. Habitualmente clásica, suave e harmoniosa, seleccionada
entre os meus discos ou sintonizada na radio. Non obstante, desde que teño
internet na televisión, cada vez é máis frecuente que escolla un vídeo de algún
concerto en youtube. Normalmente non lle presto atención ás imaxes, pero
algunhas interpretacións resultan tan magnéticas que non podo evitar atendelas.
Pasoume esta semana co fermosísimo concerto para violín de Mendelssohn,
interpretado pola norteamericana Hilary Hahn e a Sinfónica de Frankfurt, e
pasárame uns días antes co concerto para piano en mi menor de Chopin, coa xove
xaponesa Aimi Kobayashi ó piano acompañada da Filharmónica de Varsovia. E foi a
contemplación do virtuosismo desas dúas incribles solistas a que me animou a
escribir algo sobre un tema tan complexo coma interesante: o relacionado coa
busca da perfección na realización dunha actividade, ou mesmo con pretender
alcanzar o xenio creativo e a gloria coa mesma.
Ocorre que
vivimos na sociedade da tiranía do éxito, na que constantemente se nos di que
con esforzo calquera pode conseguir o que se propoña: e conviría saber que iso
é radicalmente falso. Claro que un debe esforzarse por facer as cousas o mellor
posible, e iso resulta beneficioso para todos, pero a intelixencia tamén lle
debería indicar ata onde poden chegar as súas posibilidades: tentar superalas resulta
perigoso. Porque non basta coa formación e co esforzo para ser un virtuoso: son
necesarias certas capacidades e talentos naturais, e nun grao extraordinario
cando o que se pretende é estar entre os mellores. Aínda máis, se nos
restrinximos ó xenio artístico, nin sequera a posesión de tales capacidades e
talentos asegura a creación dunha obra mestra. Aristóteles pensaba que o xenio
era veciño da tolería, e W. Benjamin da laboriosidade; eu estou máis con S.
Zweig, que consideraba a capacidade creadora dos xenios un misterio, ou mellor
dito miles de misterios: «pois cada artista engade ó gran arcano da creación un novo misterio».
A sensación
de pracer e admiración que me inundaba escoitando os dous concertos que antes
citaba, era moi semellante á que se sinte cos grandes da literatura: con
Cervantes, con Shakespeare, con Montaigne, con Proust,..., con Rosalía. Sobre o
xenio literario tamén teñen indagado moitos: Zweig, Bloom, Steiner,... Pero como
simple escribidor, incapaz de xenialidade algunha e aspirante tan só a que se
comprendan os meus textos, quedo cun par de páxinas de C. Magris, nas que escribe: «O papel é bo, porque ensina
humildade... Quen escribe unha páxina e media hora despois, esperando o
tranvía, ve que non entende nada, nin sequera o que escribiu, aprende a
recoñecer a súa propia insignificancia... insignificancia do escribir... que pode
alisar o camiño a unha máis fraternal e recíproca indulxencia.». E conclúe: «O
papel ensina a non tomalo demasiado en serio»... Talvez todo ensina iso mesmo.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 21 de xaneiro do 2018.
1 comentario:
Genial el video ! Gracias Frutos.
Publicar un comentario