Visitaba
estes días a interesante exposición “In Tempore Suevorum”, e acordeime dun
ensaio do Padre Feijóo: “Reflexiones sobre la historia”, porque a contemplación
do material exposto o que provocou en min, antes de nada, foron reflexións de
tipo histórico.
Para
comezar, direi que existe unha común confusión entre pasado e historia, cando
son cousas bastante diferentes: o pasado constitúeno o conxunto de feitos e
circunstancias que sucederon, infinito e inabordable na súa totalidade; mentres,
a historia consiste fundamentalmente na elaboración dun relato dese pasado, que
será máis ou menos verídico segundo a súa consistencia co subconxunto de feitos
comprobados. Por iso hai un pasado único, pero múltiples historias, e bastantes
falsas... Por que falsas? Porque a historia que se acaba impoñendo é a dos
vencedores, e os vencedores sempre teñen moitas cousas que torcer e que ocultar;
sen contar con que á xente o que lle gusta é saber das vitorias, éxitos e
virtudes dos seus antepasados, e menos das súas derrotas, fracasos e crimes,
que de todo hai. Pero en fin, se queren profundar algo niso lean ó Padre
Feijóo.
Dos suevos
sabemos tan pouco que ata carecemos dun relato consistente, por iso, en liña co
que expoñía, esta exposición sobre o tempo suevo trata máis do pasado ca da
historia. Tampouco se pode dicir que interesase moito construír o relato
suévico: a historiografía española asignoulle hai tempo ós godos –como
vencedores- o carácter fundacional da nación, e con dedicarlle catro liñas ós
perdedores -suevos, vándalos e alanos- era suficiente. Pero claro, coa
recuperación da diversidade hispana, unha vez finado o monolítico réxime
franquista, renaceron historiografías ocultas, recuperáronse vellos documentos,
apareceron novos relatos... E a singularidade galega, que é un feito, tense
explorado por diversos camiños: o céltico,
o castrexo, o xacobeo... Talvez agora sexa o momento dos suevos.
A min
causoume bastante graza ver ás autoridades presumindo de que aquí se
constituíra o primeiro reino medieval de Occidente. Porque habería que
explicarlles que non se tratou dun reino establecido polos galegos daquela, os “callaeci”
que escribía Idacio, senón do instituído por uns invasores que viñeran a
asoballar a aqueles galegos. Porque iso eran os suevos: unha forza guerreira
que, aproveitando a debilidade crepuscular dun Imperio Romano inmerso na
anarquía e nas loitas internas, chegaba disposta a desaloxar á aristocracia
romano-galaica, que daquela dominaba o país, co fin de percibir os seus
beneficios.
Claro que o eloxio dos invasores triunfantes é algo
relativamente común nos relatos históricos. O que xa non é tan común é o que
pasou aquí: que pouco despois das invasións, primeiro dos suevos e logo dos
godos, os galegos bautizaron maioritariamente ós seus fillos con nomes
xermánicos, é dicir, cos nomes dos invasores que os someteran. Basta fixarse na
toponimia... Ai!, a historia.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 28 de xaneiro do 2018.
No hay comentarios:
Publicar un comentario