Hai tempo
que desexaba escribir un eloxio da bicicleta, e van alá varios intentos. O
último no pasado outono, cando os fríos de novembro recomendaban o inicio do
tradicional paréntese invernal do pedaleo. Agora regresou o bo tempo, volveron
as bicicletas ás estradas e retornou a
idea do texto pendente.
Foi Marc
Augé, antropólogo francés autor dun libro sobre este tema, quen escribiu que ninguén podía facer un eloxio da bicicleta sen
falar de si mesmo. E tiña razón, porque basta pensar niso para que se acugulen
na mente centos de imaxes de vivencias nas que a bicicleta foi protagonista das
nosas vidas. Talvez nos suceda máis iso ós que temos certa idade, e menos ós
novos; porque a bicicleta, por desgraza, perdeu parte da importancia cultural
que tivo.
Ninguén
esquece como aprendeu a montar en bicicleta, nin as viaxes iniciáticas que fixo
montado nela cos seus amigos. Tampouco aquel verán no que levou sentada no cadro á bonita rapaza que
tanto lle gustaba. Son lembranzas comúns que explican o xeral aprecio que
sentimos polas bicicletas. Pero se houbera que resumir nunha palabra o que
simboliza este velocípede, eu diría liberdade. Non sei no que soñan os rapaces
de agora, nin sequera sei se soñan tanto como soñabamos; pero o que sei é que a
bicicleta foi para nós unha máxica máquina de soños e de evasións que nos abría
a posibilidade de descubrir novos mundos. E en certa medida, pasados os anos, cada
vez que un monta na bicicleta recupera
sensacións daquel tempo perdido e feliz que foi o da infancia e da adolescencia.
Como amante
do cine, escribindo disto, non me esquezo de Día de Festa de J. Tati nin de Ladrón
de bicicletas de V. de Sica, pero hai dúas secuencias noutras dúas
películas que, ó meu ver, reflicten coma ningunhas o carácter liberador da
bicicleta: a primeira está en A Gran Evasión, cando un protagonista (James
Coburn), despois da fuga, atravesa os verdes campos de Francia en bicicleta e
consegue ser un dos poucos evadidos que alcanza a liberdade; a segunda, das
mellores da historia do cine, está en E.T.,
cando os rapaces levantan o voo montados nas súas bicis. A primeira simbolizaría
a viaxe que todos soñamos algunha vez, pero que poucos teñen o valor de
realizar: a do home que para ser libre sae a coñecer o mundo, pedalada a
pedalada, lixeiro de equipaxe e montado na bicicleta da mocidade. A segunda
remite a algo profundo e alegórico: á ansia do home por voar, tanto física coma
espiritual, na que a bicicleta parece ser paso intermedio e necesario: “Yo sé
que tiene alas./ Que volando me lleva/ por prados que no acaban/ y mares que no
empiezan”, cantáballe o poeta no exilio á súa bicicleta ultramarina.
Eu aprendín
a andar en bicicleta nunha de piñón fixo, na desaparecida fábrica de madeira do
señor Arsenio; conseguín sosterme costa abaixo durante uns vinte metros para
logo espetarme contra a parede do secadeiro das táboas. Despois, a primeira
viaxe iniciática fíxena con catro amigos; para iso tivemos que requisar medio
parque móbil da parroquia, pois non eran tantos os veciños con bicicleta;
teríamos once ou doce anos; subimos polo Carballiño, baixamos por Barbantes e
regresamos a San Clodio por Ribadavia: aínda hoxe penso que foi unha das viaxes
máis fermosas das nosas vidas.
Pouco se parece a bicicleta de hoxe a aquela vetusta
Orbea que mercara meu pai como medio de locomoción familiar; noto a falta,
sobre todo, do timbre e da botelliña da dinamo co seu foco. Non obstante, cando
me lanzo costa abaixo polas estradas da infancia e xogo a cambiar a posición da
cabeza, para experimentar os distintos xeitos que ten de zoar o vento, por
veces, non estou seguro se quen vai na bicicleta é este home maduro que agora
escribe ou aquel neno no que agora pensa.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 23 de abril do 2017.
No hay comentarios:
Publicar un comentario