Deteniéndose en
las placitas confidenciales
para besarse en
los bancos
o mirar las rayuelas
J. Cortazar
A maioría das prazas están agora empedradas, pero antes eran de terra.
Déusenos por empedrar todo, pero habería que dicir que a terra tiña moitas
vantaxes con respecto ós pavimentos duros; unha era que os nenos, cando xogaban
nela, podían caer sen grave perigo de romper as pernas ou mesmo a crisma. Na
terra, ademais, quedaban as pegadas dos xogos infantís, o que permitía
participar da alegría dos cativos aínda que eles estivesen recollidos nas súas casas ou na escola. Gustábanme as pegadas daqueles xogos interminables; entre elas, lembro
ben as formas diversas e cuadriculadas que decoraban as prazas no tempo do
truco. Canto tempo hai que non vexo nenos xogando ó truco? Nin se sabe! Non
obstante, tal vez non houbera un xogo máis antigo e universal có truco! Xa se
ten noticias del en plena Idade Media en moitos lugares do mundo. Era unha
representación de moitas claves da nosa peripecia vital: das dificultades do
camiño, da busca do difícil equilibrio cando hai que camiñar á pata coxa, do
raro que é chegar á meta buscada á primeira, do común que resulta esnafrarse
cando xa che parecía que chegaras…. Hai semellanzas claras co xogo da oca,
aínda que no truco prima a habilidade e na oca a fortuna… Por iso era conveniente
practicar os dous! E logo, como reclamo para o xogo –e, polo tanto, para a
aprendizaxe-, as xeometrías máis sinxelas debuxadas sobre o elemento máis
natural, a terra, e riscadas co instrumento máis común, un garabato. Para xogar
ó truco non facía falta mercar nada: tal vez por iso agora ninguén o xoga.
O truco, nunha
variante máis urbana, é a Rayuela de
Cortazar: «La rayuela se juega con una piedrita que hay que empujar con la
punta del zapato. Ingredientes: una acera, una piedrita, un zapato, y un bello
dibujo». A Rayuela de Cortazar é a
mesma metáfora da vida: «es muy difícil llegar con la piedrita al Cielo, casi
siempre se calcula mal y la piedra sale del dibujo. Poco a poco, sin embargo,
se va adquiriendo la habilidad necesaria …y un día se aprende … lo malo es que
justamente a esa altura … se acaba de golpe la infancia…»… E chega o cambio de
xogo, e outra vez a torpeza do principiante; pero non quero escribir sobre
paxaros de Minerva nin cousas polo estilo. O que a min me reclama agora é que,
alomenos en San Clodio, nos non xogabamos ó truco cunha piedrita, como escribía Cortazar, nin sequera coa tella (de pedra ou de tella) que
apuntaba Risco, senón cunha prilleta.
Andaba perdida pola memoria esta palabra, pero o outro día apareceu de súpeto,
para darme a mesma alegría, inmensa, có reencontro cun vello amigo … Prilleta, miña pobre e esquecida amiga! Busqueite
nos vellos dicionarios de galego, para ver se alguén tomara noticia escrita da túa existencia, pero non te atopei por ningún lado, nin sequera no don Eladio, que debería saber de ti. Tan só na Aproximación lingüística á fala de Vincios de X. Henrique Costas
(1986), aparece algo que debe ter relación contigo; unha das testemuñas di que
xogaban á pilleta: « aquí
chamabanll´a pilleta, cunha pedra ¿non?, faser unhas raias e xoghar, por aí non
sei se lle chaman o tello ou algho así, nós aquí chamamosll´a pilleta». Pero eu
penso que se trata de ti, da prilleta na
que eu tanto peguei coa punta dos zocos, cando neno, no xogo do truco.
Pero, ten
algunha razón de ser o nome da prilleta?
Claro, tódolos nomes teñen a súa razón de ser, aínda que non acertemos con ela!
Neste caso, penso que se trata dunha *perilleta
> *pirilleta > prilleta. Derivaría de pedra, ó mesmo ca
pirixel > prixel de *petrisillu por
*petrisilnu < petrosilenon (Corominas). A sufixación, dobre, sería a mesma de costilleta, cagalleta, ramalleta, caralleta… e ten carácter diminutivo…
Así que ó final, tiña razón Cortazar: La rayuela se juega con una piedrita…
Pero cunha piedrita que en galego eu
dicía prilleta.
2 comentarios:
“Del 98 al 13”. Este artigo de Antonio Valdecantos no diario El País do domingo, no que se relaciona historia de España e xogo da oca, fíxome lembrar o teu “Prilleta”. Saúdos. Paco.
http://elpais.com/elpais/2013/07/04/opinion/1372958681_501902.html
Si, xa me fixara: “lo normal es tener que volver a empezar cuando se está en puertas de un éxito tenido por definitivo…”. Interesantísimo artigo. En efecto, en España sempre confiamos en exceso na oca, un xogo no que “los triunfos, de darse, se deben a un azar ciego y no tienen nada que ver con la inteligencia ni con la virtud”. E encima, son moitos os que non se cortan á hora de facer trampas! Por iso recomendaba eu a alternancia co truco…Para non quedar nas mans do azar. Porque o destino domina ó individuo –Sófocles, Shakespeare, Diderot,…-, pero non ó grupo. O grupo, con esforzo e aplicación, pode vencer ó destino. Ademais, o grupo inflúe no destino das persoas. Conclusión: o cultivo da intelixencia, do traballo e da virtude resulta esencial para o grupo e, polo tanto, para as persoas. Pregunta final: caracterízase España, historicamente, polo cultivo da intelixencia, do traballo e da virtude?
Publicar un comentario