Descubrín a Baroja no instituto. Na antoloxía de textos literarios de
Lázaro Carreter viña un fragmento de Las
inquietudes de Shanti Andía, e como me gustara mercara o libro. Pero despois, na universidade, apenas se lía
novela española, salvo que foses de filoloxía. O que se levaba daquela era ler
a Hermann Hesse, a Andre Gide, a Henry Miller, a Albert Camus… E cando regresei
á narrativa hispana, coa carreira xa rematada, fíxeno coa xeración do 98, pero
con Unamuno. A Baroja retomeino máis tarde, e creo que foi polo seu retrato.
Lembrábame ó meu avó materno, o avó Emiliano, quen, coma o escritor vasco, adoitaba ir enfundado nun pesado e deslucido
abrigo, case sempre levaba a barba duns días e nunca espía a boina. Tamén
compartía con Baroja a expresión túzara
e sombría, pero a luz da mirada delataba en ambos unha especial sensibilidade e
un fondo oculto de tenrura e romanticismo.
Celébrase este ano o sesenta aniversario da morte de Baroja: faleceu o 30 de outubro do 56, por certo, dous
días despois da primeira emisión de televisión en España, a efeméride que
recordaba a semana pasada. E o caso é que non quería que rematase este ano sen
escribir algo sobre el.
Teño pensado que se eu tivese algún tipo de xenio narrativo, que non o
teño, Baroja debería ser o meu modelo. Pero non só por cuestión de gustos
literarios, que tamén, senón porque, en boa medida, creo compartir con el o
xeito de ver o mundo. Pode que algúns pensen que o mundo en xeral e España en
particular cambiaron moito desde que Baroja escribiu. Si e non. É certo que nos
aspectos estritamente materias o mundo de hai cen anos en pouco ou en nada se
parece ó actual, pero nos ámbitos máis espirituais talvez non cambiamos tanto
como pensamos. Ademais, os problemas de fondo de España veñen a ser os mesmos
que Baroja denunciaba: inmoralidade e corrupción estendida na vida pública,
unha base de inxustiza social alta e perenne, uns nacionalismos excluíntes que
minan a realización do proxecto común, un sistema educativo ineficiente, un
odio innato contra todo aquilo que é singular e diferente... En fin, todo iso
que conduce a calquera español medianamente lúcido ó desencanto, ó pesimismo e
ó illamento. Baroja escribía: «La preocupación ética me ha ido aislando del
ambiente español, convirtiéndome en uno de tantos solitarios Robinsones con
chaqueta y sombrero que pueblan las ciudades».
E sucedeu que canto máis foi coñecendo Baroja ó espírito humano en xeral, e
os comportamentos sociais dos españois en particular, máis pesimista se foi volvendo. Comprendeu que coa
boa fe e coa verdade, nun mundo onde o que reina é a mentira, o egoísmo e o
cinismo, non só non se consigue nada, senón que son esas virtudes as que
impiden o trunfo de quen as practica. E ó final, tal como lera en Schopenhauer,
comprobou que o coñecemento só lle engade dor ó individuo. Por iso, en El árbol de la ciencia, a súa obra
mestra, que é novela imprescindible e en gran medida autobiográfica, o tío
Iturrioz, home experimentado e de moito caletre, lémbralle a Andrés Hurtado,
protagonista e arremedo de Baroja, como no Xénese fala das dúas árbores do paraíso: a da vida,
inmensa e frondosa, e a da ciencia, que non detalla como é, talvez por ser
mesquiña e triste; e como Deus lle dixera a Adán que podía comer de todo o que
alí tiña, excepto da árbore da ciencia, porque o día que comese dela morrería...
Que vén a ser o mesmo que se pode ler no Eclesiastés,
ese gran libro sapiencial da Biblia: «moito saber, moita molestia// e canta
máis ciencia, máis sufrir.».
Aínda así, Baroja non renunciou ó coñecemento: pagou o alto prezo de
resultar odioso a tódalas seitas e entre á felicidade dos animaliños e a
insatisfacción dos sabios escolleu o último.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 11 de decembro do 2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario