El hombre es ese ser de corta
vida
que se muere siempre demasiado
pronto.
A vida non é breve...
non somos pobres, senón pródigos
do tempo.
Neste tempo terminal da Galicia rural, calquera sabe que onde máis veces adoitan
xuntarse os veciños é nos tanatorios e nos camposantos. En asistencia a
enterros será nunha das poucas cousas nas que os galegos estamos á cabeza en
algo. No meu caso é rara a semana que non vou a un enterro ou a un cabodano,
cando non a máis dun, así que teño certo coñecemento destes acontecementos
sociais tan importantes para os galegos. Pero, nin sequera fai falla moita experiencia
para saber que unha das frases máis repetidas nos velorios e nas conduccións é
aquela que di: aínda non era vello!,
referíndose ó finado. E dise isto tivera 60, 70 ou 80 anos. Pero, pregunto eu,
pode considerarse que non é vello un home de 70 ou 80 anos? Coma case todo,
depende como se mire.
Escribía Montaigne no libro primeiro dos seus Ensaios que acababa de cumprir trinta e nove anos e que podería
vivir outros tantos, pero que sería loucura confiar niso, pois, cando revisaba
o que acontecía na realidade, comprobaba como a maioría dos seus coñecidos
morrera antes de cumprir os trinta e cinco. Iso sucedía na segunda metade do
século XVI, unha época da que teño rexistrados abundantes datos para San Clodio
que coinciden moi ben co que apuntaba Montaigne: entre os arredor de 300
habitantes que tiña a miña parroquia nesa época, deduzo que o máis vello
roldaba os 75 anos, que habería media ducia en torno ós 60 e que a maioría falecía
entre os 35 e os 45. A
conclusión máis importante que puiden sacar de tales datos foi que, daquela, practicamente non existían
vellos, a maioría da xente morría nova e era rarísimo o caso de fillos que
coidasen na súa casa de pais anciáns (1 caso entre 428 fogares da xurisdición
de San Clodio en 1580). Esa situación mantívose na práctica ata finais do século
XIX, tal como o demostra que España entrase no século vinte cunha esperanza de
vida ó nacer de 35 anos, fronte ós 50 que tiñan nese momento os países máis
desenvolvidos. Iso, mellor ca calquera libro de historia, pode darnos unha idea
dos avances (?) que se produciron no noso país neses tres séculos que van de
finais do XVI a finais do XIX. Na actualidade, a nosa esperanza de vida ó nacer
está nos 82 anos (79 para os homes, 85 para as mulleres), unha das máis altas
do mundo, arredor de tres anos por encima da media europea. Neste senso,
soamente cabe cualificar de espectacular o aumento da esperanza de vida dos
españois no século XX. Na explicación deste resultado habería que salientar, na
miña opinión, dous factores fundamentais: por unha banda, o progreso do
coñecemento científico en xeral, e da medicina en particular, que se produce no
século XX (progreso científico que, curiosamente, segue a ter mala prensa en
España, sobre todo de parte dun mal entendido “humanismo”, que exclúe á ciencia
do que chaman “cultura humanística”: Ai Mario, Mario!); por outra, o éxito
indiscutible do sistema sanitario que fomos capaces de organizar, e que agora
corremos o perigo de destruír.
Á vista de todo isto, parecería razoable asegurar que, en efecto, aínda non era vello un finado de 80
anos, e moito menos un de 70 ou 60. Non obstante, non debemos esquecer que unha
media é unha media. Por exemplo, o salario medio en España foi o pasado ano de algo
máis de 22.000 euros (14 pagas de 1.600 euros), pero a maioría ten que
conformarse con moito menos, no caso de ter traballo. Entón, se é motivo de
gran satisfacción atopar un traballiño seguro de 1000 euros ó mes, sen pararse
a pensar que está moi por debaixo da media, tampouco debería considerarse unha
gran desgracia non pasar dos 70 ou 80 anos, idades moi próximas á media
esperada e que practicamente dobran as que alcanzaron os nosos bisavós ou
tataravós. Mirando dese xeito, tal vez sería máis razoable un resignado viviu o seu! ou un realista novo xa non era!, ou aquel compracido e
democrático foise coa maioría (abiit ad plures) que usaban os romanos, na
vez do queixumoso aínda non era vello!
Este case sempre me soa máis a precaución do vivo, que non ten interese algún
por irse cos amigos ausentes a estudar a xeoloxía dos camposantos, ca a compaixón
polo finado.
En todo caso, coincido con Montaigne en que en calquera momento hai que
estar preparados para ese trance, seguros da nosa natureza finita e mortal.
Agora ben, estou con Albert Camus cando afirmaba que unha morte prematura
sempre resulta irreparable. O desenlace, por moitas precaucións que se tomen, adoita
resultar imprevisible, tanto no momento coma no xeito; e, coma na vida, o que
si parece claro é que tamén se precisa da sorte no momento da morte. Morren uns
despois de longas agonías e sufrimentos, a outros martirízanos antes de matalos,
uns foron lanzados ás garras dos leóns e outros ós fornos crematorios, moitos
viron como asasinaban ós seus fillos e violaban ás súas mulleres antes de que
rematasen con eles... E fronte a ese exército de desafortunados, proba palmaria
de como a inxustiza deste mundo nos acompañará ata a mesma porta de saída,
hainos que teñen a sorte de morrer de repente e na súa cama, e incluso non
faltan algúns privilexiados ós que se lles aparece a morte gozando das delicias
do amor. Así morreu Atila, que non aguantou o frenesí da noite de vodas coa súa
duodécima esposa, ou o presidente da terceira república francesa, Félix Faure
(1895-99), que quedou teso de gusto mentres a súa amante lle facía unha felación
no pazo do Elíseo, ou o multimillonario Nelson Rockefeller, que fora vicepresidente
dos Estados Unidos, quen morreu de paro cardíaco, pero non traballando, como se
dixo, senón facendo o amor coa súa secretaria.... Pero, por respecto á verdade,
non se pode meter neste último grupo ó Papa Xoán XII (955-964), como fixo
Montaigne; é certo que morreu no leito cunha muller, pero non de pracer, senón
dun estacazo que lle propinou o burlado home da adúltera, aínda que as crónicas
oficiais aseguren que foi o demo en persoa quen castigou ó pecadento pontífice (pero,
non quedaramos en que o demo se alegraba dos nosos pecados?...). Eu, se puidera
escoller, preferiría unha morte rápida e sen premeditación, evitaría por causas
obvias os sufrimentos da enfermidade ou do martirio, pero tampouco me gustaría
que me viñese a reclamar no medio das alegrías que se viven en panos menores,
ou sen panos: lixeiro de equipaxe si, pero non co cu ó aire! Chegado o momento,
tampouco me gustaría que me pillase plantando coles, como pedía Montaigne, sinal
certo da súa falta de práctica co sacho cando era novo; non, eu conformaríame
cunha morte semellante á do Ventura “o Vilar”, farmacéutico consorte que fora
da farmacia de Leiro durante moitos anos, quen recibiu a chamada da vella
capitana a unha idade axeitada, en día solto e coa máis absoluta normalidade, ó
remate da partida de dominó cos amigos, no café do
Foro.
No hay comentarios:
Publicar un comentario