O Nacemento de Longoseiro
Entre as saudosas lembranzas do tempo de Nadal
de antano hai unha sobre a que quixera escribir hoxe: a do “Nacemento”. Si, xa
sei que as Árbores e os Papá Noel son agora os principais símbolos do Nadal, pero
eu son do tempo dos Nacementos e dos Reis Magos. Cóntovos:
En San Clodio, alá
polo segundo domingo de decembro comezaba para os nenos o importante e gozoso traballo de facer o Nacemento. Esa
tarde íase coller o musgo. Collíase no Amoeiro, un monte que está entre o Mosteiro
e San Sebastián, pola antiga verea que unía San Clodio con San Roque e Anllo.
As “capelas” de musgo sacábanse con gran coidado, metendo as dúas mans por
debaixo e levantando a modiño, e tiñan máis mérito canto máis grandes e máis
limpas foran. Logo colocábanse con xeito nun carriño de man que se levaba para
tal efecto, sempre cara con cara para que non se manchase en nada o puro verdor
do musgo. Cando o carriño estaba acugulado levábase para o Mosteiro e
deixábanse as capelas nunha das “cortes”, nome que levaban os
numerosos espazos non utilizados que había arredor do claustro vello. Ó mesmo
tempo, algúns dos rapaces maiores, que xa sabían manexar un serrón ou un
martelo, ían construíndo a plataforma de madeira, unha especie de palco, sobre
a que se faría o Nacemento. A plataforma ocupaba todo o espazo absidal da nave
da epístola ou “das Marabillas”, que así se chamaba porque estivera presidida
en tempos pola imaxe desa virxe. O domingo seguinte, cando todo o material xa
estaba preparado, viña un dos episodios máis esperados, o de ir a buscar as
figuras do Nacemento. Estas atopábanse nunha grande sala que estaba situada no
primeiro piso do convento, xusto entre os dous claustros. As figuras botaban
alí todo o ano, entre restos mobles rotos, anacos dalgún antigo retablo, táboas
e puntóns. Era un dos poucos días en que se podía andar polas estancias
superiores do convento sen unha vixilancia directa dos frades. Esa sala tiña
ademais outro encanto: desde ela, con algo de axilidade, podíase acceder ó
fallado por unha trapela. Antes de coller as figuras do Nacemento, nunca
faltaba unha viaxe exploratoria polos vastos e ignotos territorios do fallado
do convento, unha aventura tan fascinante coma un relato de Julio Verne. As
figuras do Nacemento parecíannos fermosísimas e enormes, e así as sigo a ver eu
no meu maxín. Había que facer varios viaxes, pois soamente se nos permitía levar
unha de cada vez: os reis, os paxes, os pastores, a mula, o boi, o san Xosé, a
Virxe María (o neno Xesús estaba ó coidado directo dos frades), as ovellas, o
can, a muller que lavaba no río… O home do pote era un dos máis desexados, pero
ese acostumaba baixalo o monaguillo máis veterano: nestas cousas había unhas
xerarquías moi definidas. Entre as construccións estaba o pesebre, o castelo de
Herodes, as casiñas dos pastores, a ponte, o pozo da auga … Pero a que máis nos
gustaba era o “chalé”, un verdadeiro
chalé de planta cadrada, de estilo modernista, con ventás e balcóns a tódalas
fachadas e unha artística cerrada que o arrodeaba; cando se lle instalaba a luz
e as ventás cubertas de papel de celofán vermello se iluminaban, todos
pensabamos no marabilloso que sería ter unha casa así...
Da colocación do musgo,
do deseño dos camiños con serrín e da situación das figuras ocupábanse os máis
veteranos, sobre todo o Juan do Presidente, que agora leva anos en Barcelona e
que tiña moito xeito para estas cousas, nas que eu nunca pasei de simple peón.
Os últimos detalles dábanos eses poucos privilexiados en segredo, detrás dun
telón, baixo a supervisión da sancristana, a Carmiña a Ferreira, e do párroco,
o Padre Ofilón. Había anos en que incluso corría un regueiro de auga polo medio
e medio do Nacemento, algo que causaba
asombro entre todos os que se acercaban a contemplar o Belén de San Clodio, sen
dúbida o mellor de toda a contorna. O domingo anterior á Noite Boa ou ese mesmo
día na Misa do Galo sacábase o telón e todos corríamos ilusionados a ver como
quedara o Nacemento. Para os nenos era un dos acontecementos máis esperados do
ano. A min sempre me parecía fermosísimo e era capaz de botar horas enteiras
mirando para aquel pedazo do mundo en miniatura.
Durante anos tratei de imitar
o Nacemento de San Clodio na nosa casa. Primeiro foi na trastenda dos
ultramarinos do meu avó Emiliano, con moi pouco entusiasmo pola súa parte, pois
non lle gustaba nada que remexera nas súas cousas, e logo na propia tenda,
cando esta xa cerrara pola competencia desleal dos novos “supermercados” de
Leiro. Entre o Enrique -que ás veces le o que escribo desde o Brasil-e máis eu,
durante o ano, como descendentes de carpinteiros que eramos, fomos construíndo
con taborelas unhas casiñas semellantes ás do convento, o castelo, o pesebre, a
ponte... Con iso e con algunha que outra figura mercada na tenda da Marisa da
Veiga, en Leiro, e outras que había pola casa, fun facendo os meus primeiros Nacementos.
Logo, cando xa ía ó Instituto, a cousa foi mellorando con algunha figura
mercada, entre as máis baratas, na librería Valeiras de Ribadavia –con que cobiza mirabamos para aquel escaparate cheo das
marabillas dun Nacemento!-. Pero cando de verdade me sentín orgulloso
foi cando fun capaz de instalar un circuíto de alumeado eléctrico no meu Nacemento
–logo das prácticas nesta disciplina con don Jesús “O Cerilla”, no segundo curso do Instituto-. Teño que
dicir que os inimigos máis grandes do meu Belén eran os ratos, que desfacían de
noite o que eu facía de día. Foi así que, un ano, talvez despois de ver algunha
película da Segunda Guerra Mundial, discorrín, sen dicirlle nada ó meu avó,
instalar uns arames electrificados arredor do Nacemento, para a súa protección.
Na primeira noite caeu un dos ratos saboteadores, que apareceu chamuscado. Pero
houbo un conato de incendio na casa e o asunto acabou nunha malleira e na
retirada inmediata de tódolos elementos eléctricos do meu Nacemento…
Xa non hai
rapaces en San Clodio, pero supoño que pola sancristía aínda quedará algunha
das figuras aquelas que tanto nos ilusionaron a xeracións e xeracións de nenos
da parroquia… Hoxe foi domingo. Na parroquial de Longoseiro, onde asisto á misa
regularmente coa miña familia, hai un humilde pero fermoso Nacemento. Non é tan grande coma
aquel de San Clodio, pero está feito con moito xeito e con moito cariño. Cando
rematou a misa quedeime a miralo con máis detemento, e lembreime, con
nostalxia, do Nacemento de San Clodio e do meu, do chalé e do vello do pote, do
fallado do convento e dos meus amigos da infancia, esparexidos uns por este
mundo e outros polo outro… Estou seguro que, cada Nadal, tamén eles, o mesmo ca
min, se lembraran do Nacemento de San
Clodio...
No hay comentarios:
Publicar un comentario