O Platón e o Tío campando pola Praza de San Clodio (1989)
Se non houbera cans,
eu non quixera vivir
Schopenhauer
A cinonimia é aquela parte da
onomástica que se ocupa do estudo dos cinónimos
(do grego kino ‘can’ e onoma ‘nome’), é dicir, dos nomes propios dos cans. Dentro
da onomástica, polo tanto, é unha rama da zoonimia,
coma a ailuronimia, que estuda os
nomes propios dos gatos, a boonimia, os
das vacas e os dos bois, a hiponimia,
os dos cabalos, etc. A costume de poñerlle nome ós animais domésticos pérdese
na noite dos tempos e xa era común no mundo grego-latino. Na Odisea, Argos era o nome do can de Ulises, o único que recoñeceu ó heroe
cando regresou a Itaca vestido de mendigo. Resulta proverbial a fidelidade do
can, a súa mirada podería ser o paradigma da tenrura, e sobre a súa intelixencia
e filosofía da vida eu non sería tan crítico coma o Padre Feijóo con aquelas
tribos de Etiopía que preferían ter por rei a un can.
Non pretendo realizar aquí un estudo pormenorizado dos nomes propios dos cans, un tema que considero de grande interese, pero que sobrepasa claramente
as miñas capacidades, así que tan só farei un breve apunte sobre os nomes que
levaban algúns que eu coñecín e tratei en San Clodio. A idea xa me tiña pasado
varias veces polo maxín, pero foi o outro día, escoitando unha reflexión de
Barreiro Rivas nun programa de TV, cando me decidín. A reflexión do ilustre
politólogo de Forcarei referíase á cantidade de cans que levaban o nome de Ney cando el era neno. A afirmación de
Barreiro pareceume atinadísima: é probable que non existise unha parroquia galega
onde non houbese un can co nome daquel mariscal de Napoleón, valente entre os
valentes, que, xunto con Soult, dirixira a ocupación de Galicia entre xaneiro e
xuño de 1809. Ney foi unha gloria
para Francia e un ser vil para os galegos, que morreu fusilado polos seus
propios compatriotas, circunstancia esta última bastante frecuente na historia.
En San Clodio, o nome do ilustre mariscal francés correspondíalle ó can de raza
loba de doña Benita da Petada, a viúva de don Ceferino, o mestre de San Clodio.
Outro can da mesma raza era o do señor Arsenio, que levaba outro cinónimo moi
común en Galicia: Trotski, o nome
daquel revolucionario soviético que correu sorte semellante á de Ney. Eses dous nomes son un exemplo da
utilización da cinonimia como modo de humillación de persoeiros históricos
especialmente odiados ou perseguidos nun país, tal conducta ilumínanos tamén sobre como acostuman tratar os homes ós seus mellores amigos. Algúns anos despois,
significado parecido terían nos cans os nomes de Foucellas ou Piloto, alcumes
de dous dos máis destacados guerrilleiros da loita antifranquista. Estaban
tamén os Sultán e os Morito como signos evidentes dunha
sociedade eminentemente racista, aínda que quen bautizase ós cans non fose
consciente de tal actitude.
De tódolos xeitos, na cinonimia, coma na antroponimia, moda e tradición
explican a maioría dos nomes. Os máis abundantes por tradición entre os nomes
caninos debían ser León e París; en San
Clodio lembro varios con estes nomes, dous deles na miña casa. Logo estaban as
modas, a mediados dos sesenta, por exemplo, nos tiñamos un Twist e o Federico da Petada tiña unha Yenka. Don José Sobrado, O
Comandante, cando veu dos Estados
Unidos, trouxo para San Clodio o primeiro can de perdices lexítimo e púxolle Paul, un nome de beatle, a aquel can neurasténico que, durante varios anos, foi o
terror dos nenos que xogabamos na Praza (algúns compañeiros meus aínda teñen
marcados os dentes do Paul nas pernas
ou nas costas); aínda agora, cada vez que escoito o Help dos Beatles, coma
nun videoclip, vexo ó Paul atacando a calquera dos meus amigos, mentres os outros fuximos para agocharnos nas solainas.
Na nosa casa, dada a afición do meu pai á caza, sempre había varios cans. Lembro
o Coma Ti -un nome que lle facía
moita graza ós nenos- que viñera de Berán, onde quedara o seu irmau, o Xa Cho Dixen.
O Tío foi o último can de meu pai e
da nosa casa, levaba tal nome porque de novo coidara moito dun sobriño orfo, o Pisquiño. O único can anónimo (‘sen nome’) de San Clodio era o
dos frades; simplemente o Can Dos Frades,
sempre no claustro, sempre na cadea e sempre ladrando. Esta última
circunstancia lévame a propoñer a seguinte pregunta: alguén coñece que nome tiña
o canciño de San Roque, sen dúbida o máis homenaxeado pola igrexa?
Célebre fora o Non de Gomariz por
poñerlle ó can o nome do equipo dos seus amores: Real Madrid. Pero un veciño por non ser menos, o Bolicas da Esperela, mercou outro e púxolle Barça. Épica, cando non esperpéntica e surrealista, fora a pelexa
que se armara un día entre o Real Madrid e
o Barça no campo da Esperela, nun
descanso dun partido de fútbol do Leiro, coa metade da asistencia berrando: Ala Madrí, Ala Madrí!!, e a outra metade: Visca Barça, Visca Barça!! A cousa rematara en empate, pero con
bastantes lesións por ambas partes. E doutro que non me quixera esquecer sería
do Madaleno, un can mendigo que veu
do Carballiño para Leiro, pero que era coma se fose un veciño máis de San
Clodio, onde nunca deixaba de asistir á misa dominical, seguramente porque, con
acerto, recoñecía a maior monumentalidade da nosa igrexa parroquial comparada
coa de Leiro.
Ó único can que eu tiven púxenlle Platón.
Era un collie, natural de Carballo. Levaba o seu nome pola seguinte
circunstancia: o meu lembrado e querido amigo Antonio Pérez, catedrático de
matemáticas na capital de Bergantiños, tiña un can ó que lle puxera Gauss, por razóns evidentes, aínda que
case sempre lle chamaba Gaussiño. A
min non me cadraban moito os cans coas ciencias nin coas matemáticas, xa que
sempre me pareceu adiviñar neles unha maior tendencia á reflexión filosófica e
á contemplación, así que, cando tiven que bautizar ó meu cadelo, desbotei o
nome de Newton, que cadraría mellor
coa miña profesión, e decidín poñerlle Platón,
aínda que case sempre lle chamaba Platonciño.
Logo, afeito eu a contemplar os cans en liberdade, non me acostumei a ver ó meu
Platonciño confinado a vivir nun
piso, así que o levei para San Clodio. Creo que alí, en compañía do Tío,
un can sociable onde os houbera, de miña nai e dos meus sobriños, viviu
feliz o tempo que lle estaba asignado alá arriba, como diría Jacques “O fatalista”. Pero ese tempo
foi curto. O Platón tivo mala pata en
San Clodio –a vida en liberdade ten os seus riscos-, primeiro un gato
baleiroulle un ollo, e logo, con pouco máis de dous anos de vida, comeu algo
envelenado. Tódolos catro de decembro, desde o ano 1991, lembro aquel día frío e neboento no que enterrei ó Platón na viña de ó pé da casa de San
Clodio. Algúns anos despois, ó seu carón, enterrei ó Tío.
Case sempre que vou a San Clodio, séntome un pouco nun artístico marco de
pedra que hai na antiga viña, hoxe erma, onde están soterrados os dous cans.
Alí, pensando neles, lembro uns versos que, como epitafio, lle escribira Lord
Byron ó seu mellor amigo, o can Bratswain:
Cerca deste lugar
descansan os restos dun ser
que posuía a bondade sen vaidade,
a forza sen insolencia,
o valor sen ferocidade,
e todas as virtudes do home,
sen os seus vicios...
3 comentarios:
Ola Jeanfrujo.
Con este tema dos cans imaxino que moitos lectores, das túas sempre atinadas historias, terán volto a vista atrás para se lembrar dalgún fiel amigo ou amiga.
Na miña casa materna tivemos a sorte de criar, ver medrar, ter canciños, e tamén morrer a Sami. Foi unha cadeliña feliz, e non vou entrar en detalles, porque cada lector deste blog tería outra historia semellante que contar a este respecto.
Para min o máis importante de Sami e que me permitíu, naquela adolescencia mutilada nas ideas pola dictadura, decatarme que a intelixencia non era patrimonio único dos seres humanos, como nos querían vender no colexio e na igrexa.
Quizáis aí comecei a cuestionalo todo e facerme maior.
Grazas por iso Sami.
¡Xa cho dixen!
Era, también el nombre del perro que en Roucos tenía el tío Luis (hermnao de mi abuelo paterno), hacia 1930.
Hermosas las historias que cuentas. Abrazos
¡Canta cueldade aínda cos cans na nosa terra: atados en curto toda a vida! Aínda lembro a aquel Trotski, un feroz pastor alemán sempre encadeado na Coia viguesa e semirural dos 60. Cansado de oubear aferrollado, un día vingouse de tanta prisión no noso folloneiro Black (aínda que o chamabamos Blacki ou blakiño) que sempre andaba provocando ao pobre preso: a cousa non pasou dun bo susto grazas á miña nai, que arrincou literalmente a cabeza branca e negra do noso palleiro dos fociños daquel inorme pastor. Tamén tivemos a Falbala (eran tempos nos que Obélix namorábase perdidamente da loira gala con ese nome), a Trece (eramos doce na casa e o pastor belga foi da familia ata que o atropelou un coche na Florida, aínda moi noviño), ao Bilbo e ao Tuk, tamén pastores alemáns (da saga do señor dos aneis, da que gustaban moito os meus irmáns pequenos). Tuk, que tiña un lonxano pariente mastín, pois locía espolóns, morreu, hai só un mes, aos 16 anos en Vincios, libre, vello e feliz ao ar libre.
Agora na casa vivimos con Lola --que veu co nome xa posto e unha ollada sinceira e case humana--, outra palleira con fasquía de can de pedigree --sen pretendelo ela en absoluto-- e carácter noble, serenamente valente, tranquila e case humana --nas cousas boas da nosa especie--.
Que ben entendo o teu 4 de decembro!
Publicar un comentario