Nos ha tocado vivir y
gobernar
en una época en que Cataluña
no está en silencio, sino descontenta,
impaciente y discorde
Manuel Azaña, 1932
A gran manifestación de Barcelona do pasado día 11
reclamando a independencia para Cataluña abre unha importante crise política en España, que vén sumarse á outra na que estamos inmersos, a
económica. A coincidencia das dúas simplemente corrobora a verdade do coñecido
dito popular: “a can fraco todo lle son pulgas”.
A maioría das análises que podemos ler nos
periódicos coinciden na gravidade do diagnóstico, e tamén en buscar culpables da
situación na que nos atopamos, se ben a identidade destes últimos depende, como
resulta obvio, da ideoloxía de quen realiza a análise. Concordo eu coa gravidade
do problema, pero disinto totalmente cos que tratan de presentalo como unha
simple cuestión de culpables e inocentes. O “problema catalán” non é novo, forma parte do máis xeral e nunca resolto da
vertebración de España: trátase dun problema de tipo crónico, que existe desde
que España é España. Hai enfermidades do mesmo tipo, das que nunca se cura,
pero que poden levarse aceptablemente cun tratamento médico axeitado combinado cuns hábitos de vida saudábeis,
que impidan, dentro do posible, manifestacións de tipo agudo, que poderían
resultar fatais para o enfermo. Un
tratamento semellante recomendara Ortega para o problema que nos ocupa en
célebre discurso nas Cortes da II República, en maio de 1932, cando se discutía
o Estatuto de Cataluña: «yo
sostengo que el problema catalán, como todos los parejos a él, que han existido
y existen en otras naciones, es un problema que no se puede resolver, que sólo
se puede conllevar, y al decir esto, conste que significo con ello, no sólo que
los demás españoles tenemos que conllevarnos con los catalanes, sino que los
catalanes también tienen que conllevarse con los demás españoles.».
Vén ó
caso a referencia de Ortega por ter sido unha das mentes que de xeito máis
lúcido se ocupou do problema catalán dentro do contexto da propia definición de
España. Os seus discursos parlamentarios xunto coa súa “España Invertebrada”
resultan, talvez hoxe máis ca nunca, lectura
obrigada para todo aquel que queira orientarse con criterio no complicado labirinto
da vertebración de España. Unha proba do seu acerto é que as súas teses
resultaron desagréables á toutes les sectes (que diría Pierre Bayle), e Ortega foi vituperado tanto polo nacionalismo
español coma polos nacionalismos periféricos.
Vía Ortega no problema catalán un caso corrente de “nacionalismo
particularista”: “tendencia sumamente clara, que se apodera de un pueblo o
colectividad y le hace desear ardientemente vivir aparte de los demás pueblos o
colectividades…Este, señores, es el caso doloroso de Cataluña; es algo de que
nadie es responsable… es su terrible destino, que arrastra angustioso a lo
largo de toda su historia… obseso por el problema de su soberanía…”. Agora ben,
consideraba Ortega que o problema de Cataluña tiña que ver en exclusiva co
xeito de ser dos cataláns? Non, por certo! O problema dos nacionalismos
particularistas que se presentaba en España, sobre todo en Cataluña e no País
Vasco, relacionábao Ortega, fundamentalmente, co xeito en que se exercera o
poder central en España: “cuando
una sociedad se consume víctima del particularismo, puede siempre afirmarse que
el primero en mostrarse particularista fue precisamente el Poder central. Y
esto es lo que ha pasado en España. Castilla ha hecho a España y Castilla la ha
deshecho.”. Atención tertulianos e cronistas varios! Como escribía onte Manuel
Rivas no País, en España fálase moito
dos “separatistas” e moi pouco dos “separadores”!
Para os que
pensan que basta aplicar a lei e punto, que son moitos, dicirlles que Ortega,
pola contra, pensaba que o tratamento do problema do nacionalismo non era unha
cuestión dunha lei nin de dúas, nin sequera duns Estatutos mellores ou peores:
«los nacionalismos sólo pueden deprimirse cuando se envuelvan en un gran
movimiento ascensional de todo un país, cuando se crea un gran Estado, en el
que van bien las cosas… Un Estado en decadencia fomenta los nacionalismos: un
Estado en buena ventura los desnutre y los reabsorbe. ». Ortega coñecía ben a
historia de España, e sabía que a transformación do catalanismo rexionalista ou
federalista, coa súa linguaxe de dobre patriotismo (linguaxe que, por certo,
sempre mantiveron no nacionalismo galego Losada Diéguez e Castelao),
transfórmase en nacionalismo de patria única na última década do XIX, xusto a
que marca a gran decadencia de España como país: «Senyors: Vinc a parlar-vos de
la Pàtria Catalana
que, petita o gran, és l’única pàtria nostra» (Prat de la Riba , 1890). Aquela nova xeración
de catalanistas, encabezada por Prat de la Riba , xa defendía a creación dun Estado propio
catalán asociado ós outros Estados nacionais ibéricos, dentro dun Estado
Federal. Por esa época tamén se escoitaron as primeiras voces
independentistas, caso da do poeta Joan Maragall. E sería da man da crise do 98 de
onde veu o primeiro grande impulso para o nacionalismo catalán, que levaría, de
feito, á entrada do catalanismo na política española. Non debemos esquecer que
o primeiro gran triunfo electoral dos nacionalistas cataláns, nas xerais de
1901, tivo como antecedente a negativa do goberno de Silvela a cumprir coas
súas esixencias: Deputación única para Cataluña e concerto económico. Si,
daquela xa se pedía o concerto económico, e tamén se negou! En que
rematou aquela negación rotunda? No primeiro gran triunfo electoral do
nacionalismo catalán!
Pero, volvamos
a Ortega. Para el, os nacionalismos catalán e vasco non eran alarmantes polo
simple feito da mera afirmación nacionalista, senón «por lo que en ellos hay de
negativo y común al gran movimiento de desintegración que empuja la vida toda
de España.». Ese movemento de desintegración, que era o que máis lle preocupaba a Ortega,
tiña, ó seu modo de ver, dúas causas fundamentais. A primeira, o que el chamaba “selección inversa
da raza española”, consistente na incrible e continuada perversión que levara
sempre a preferir para os cargos, incluso cando eran elixidos, os homes parvos
fronte ós intelixentes e os envilecidos fronte ós intachábeis; niso radicaba o
atraso e a falta de ciencia en España, causa última da súa inexistencia e
inferioridade respecto de Europa. A segunda razón da desintegración de España
tería que ver coas “masas indóciles”: «En las horas decadentes, cuando una
nación se desmorona, víctima del particularismo, las masas no quieren ser
masas, cada miembro de ellas se cree con personalidad directora, y,
revolviéndose contra todo el que sobresale, descarga sobre él su odio, su necedad
y su envidia.». «La rebelión sentimental de las masas, el odio a los mejores,
la escasez de éstos –he ahí la razón verdadera del gran fracaso hispánico.».
Tampouco lle dá a razón ó pobo cando clama contra os políticos: «En España… El
daño no está tanto en la política como en la sociedad misma, en el corazón y la
cabeza de casi todos los españoles… Cuando lo que está mal en un país es la
política, puede decirse que nada está muy mal ». Que vos parece? Téñense
corrixido, aínda que sexa levemente, todos aqueles males?...
Remato cunha reflexión de Américo Castro, o máis eminente entre os investigadores das orixes e das esencias
do hispánico, escrita en 1965:
« El drama del pueblo catalán se identifica con el de su misma existencia,
inseparable hoy del problema total de España. La "angustia" catalana
y la de los restantes españoles es hoy una ineludible realidad. Todos ellos
debieran tener presentes las limitaciones y los riesgos de su propia historia.
Catalanes y castellanos no resolverán nada por el camino de la violencia y de
la opresión. El problema es de inteligencia, de trabajo y simpatía mutuos. Las
generosas entregas y las generosas renuncias han de ir entrelazadas, con olvido
de los cerrados y cerriles localismos. Aunque no sea posible, esto es lo que
exigirían de consuno el sentido común —y una experiencia de 1200 años.».
O meu acordo co
diagnóstico de Américo Castro é total: o problema é de intelixencia, de traballo
e de simpatía. Ou sexa, dunha falta alarmante de todo iso.
P.D. De todo o que lin estes días sobre este tema,
o que máis me gustou foi este artigo: “Lazos catalanes”, de Antonio Muñoz
Molina.
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