Comezou
bravo o mes de febreiro que vén de rematar. Pero logo chegaron eses “barruntos
de primavera”, que tanto lle gustaban a Delibes, cargados coa súa luz madura e
doce. E a xente, coma cada ano, saíu ós camiños soleados, ó paseo apracible e á
parola amigable.
Neses
anuncios da primavera é cando máis me comprace achegarme ós ríos para
contemplar o paso das augas desde as pontes. Porque non existen augas máis puras,
nin máis claras, nin máis cristalinas cás primaverais. A observación do seu
curso tamén pode realizarse en paisaxes exentas de pontes, pero non é o mesmo:
as pontes introducen un elemento cultural coase imprescindible na boa
contemplación.
Temos a
sorte inmensa de vivir nun país de fermosos ríos e con fermosas pontes. Cunqueiro,
que bautizara a Galicia como o “país dos mil ríos” e que tiña entre as súas
aspiracións máis firmes a de ser “pastor de ríos”, tamén era un gran admirador
das pontes: «Habrá que hacer en su día el catálogo y elogio de las puentes de
nuestros ríos [...] Bajo ellas pasan aprendiendo mesura y geometría»... E eu
adoro esta lección cunqueirana das pontes: non basta coa fermosura enxebre do
natural, tamén o natural precisa modelarse mediante a aprendizaxe da mesura e
da xeometría! Si; “nuestra vida son los
ríos...”, pero a cultura póñena as pontes.
Sabían da
importancia das pontes os nosos devanceiros. Na Idade Media, as pontes eran
consideradas obras boas e meritorias, sendo moitas as persoas que incluían
mandas nos seus testamentos para contribuír con tan loables empresas: «Mando aa
ponte de Poul se se fezer, e V aa do Arinteyro, se se fezer [...]. Mando aa ponte
d´Ourense XX soldos», rezaba, por exemplo, o testamento dun tal Pedro Peláez de
Vilar do ano 1292. E aquí hai que destacar o importante papel que xogou a Igrexa,
demostrado tamén polas obras de santos coma Santo Domingo da Calzada ou San
Xoán de Ortega, promotores de pontes fundamentais do Camiño de Santiago, ou,
máis relacionado con nós, San Pedro Telmo, patrón de Tui, que habitou por un tempo
en Ribadavia, a quen a tradición atribúe a construción das pontes de Ribadavia
e de Castrelo, o mesmo que, talvez con máis fundamento, a da Ramallosa, sobre o
Miñor.
En todo
caso, non cabe dúbida do impulso civilizador das pontes: Pontevedra,
Ponteareas, Ponteceso, Pontedeume, Pontedeva, Ponterriza, Ponte Barxas, Ponte
Mandrás, Ponte Navea, ..., Ponte San Clodio. Medio país naceu a carón delas. Incluso
podemos dicir o mesmo da cidade de Ourense, porque, con independencia da
existencia de poboamentos anteriores, a cidade como tal, segundo defendía a
miúdo Ferro Couselo, debe a súa existencia e posterior crecemento á construción
romana da Ponte. Por algo as pontes seguen considerándose paradigma da obra
pública. Ás veces ata penso que se alguén quere coñecer un país, pode comezar
pola observación e estudo das súas pontes. Nelas atopará un compendio da súa historia e da evolución
do gusto artístico das súas xentes, gusto que, como resulta evidente, non
sempre foi a mellor...
«Habrá que hacer en su día el catálogo y
elogio de las puentes de nuestros ríos». E o catálogo pódese dicir que está
feito, pero o eloxio non tanto: basta ver o estado de moitas delas. Otero
Espasandín, o poeta de Cerdedo que nunca volveu do exilio, fixo o eloxio poético das pontes do seu Lerez
nativo; un eloxio fermosísimo, cargado da lírica melancolía do desterrado: «¡Quezáis
un día, pontes da miña infancia,// volva a escoitar o merlo á vosa veira!..».
Case todos en Galicia, país de longos exilios,
externos e internos, levamos as pontes da infancia prendidas na memoria... As
miñas son as do Avia, pero delas escribirei outro día.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 5 de marzo do 2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario