O Estado
Cultural” é o título dun controvertido libro do intelectual francés Marc Fumaroli
publicado en 1991 (ed. en castelán, 2007), pero que mantén a día de hoxe o
mesmo interese ca cando saíu do prelo. Comeza lembrando algo bastante ignorado:
que o primeiro Ministerio de Cultura do mundo democrático non apareceu ata 1959,
na Francia de De Gaulle. A carteira fora para André Malraux, figura mítica da
cultura francesa do segundo terzo do século XX e gran escritor, quen estableceu
por decreto a obriga do Estado de facer a Cultura accesible para todos. A
iniciativa resultaba encomiable, pero escondía algúns perigos para a cultura
democrática.
Fíxase
Fumaroli en que cando o Estado se converte no principal administrador da Cultura
prodúcese a súa uniformización –á baixa- e queda sometida ó control público,
que aproveita para cargala da ideoloxía oficial e volvela inocua para o poder.
A Cultura, di Fumaroli, pasa así a ser «outro nome da propaganda». En sintonía, deuse unha ampliación do campo
semántico da palabra, que foi pasando daquel orixinal da “cultura animi” de
Cicerón, referido ás actividades do espírito que procuran a elevación da
natureza humana, a outro onde “todo é cultura”, mesmo a barbarie. Mentres, as
preferencias do Estado, nese todo cultural, fóronse centrando nas actividades
de ocio: na diversión das masas, moito máis rendible politicamente cá promoción
do estudo e do traballo serios. Facilitouse así o establecemento do que Adorno
e Horkheimer chamaron a “pseudocultura”, que crea a ilusión de ser culto sen
apenas esforzo. De aí o neoburgués paradigmático, ó que Fumaroli denomina
ironicamente “Homo otiosus et peregrinator”, definíndoo como aquel que «entra
docilmente nos itinerarios marcados polas Arcadias do Ocio sabiamente
organizadas». «É para eses zombies para quen traballan as máquinas culturais»:
imaxinen a que montaron os que vivían de alimentar tales máquinas ó ler estas
cousas! Porque outra das características do “Estado Cultural” é a de ser
subvencionado: «Fálase da democratización da cultura, pero o que realmente
sucede é que privilexia e protexe a un pequeno sector subvencionado no que se
confunden funcionarios e artistas».
Todo o
ensaio de Fumaroli está referido a Francia, pero o modelo, como calquera pode
comprender, resulta plenamente aplicable a outros países, entre eles a España,
que sempre seguiu os modelos culturais do país veciño con certo retraso. Aquí,
o primeiro Ministerio de Cultura é de 1977, de cando Suárez; e foi o resultado
da mutación da antiga “Secretaría General del Movimiento” da ditadura,
ministerio do que Suárez fora titular, incorporando funcións de “Educación y
Descanso”, a organización do sindicato vertical franquista que se ocupaba da
distracción dos traballadores. Ata niso se observa coincidencia co modelo de
Fumaroli, que sitúa a raíz do “Estado Cultural”, tan defendido e impulsado logo
pola esquerda, na mesmísima “Kulturkampf” da Prusia de Bismarck, precursora dos
departamentos de cultura popular da Italia de Mussolini e da Alemaña de Hitler,
e tamén da Francia de Petain.
Fumaroli céntrase na política de Estado, pero
sinalando que «do mesmo xeito que Galileo postulara a pluralidade de mundos,
non hai vila nin rexión de Francia que non teña hoxe o seu propio sistema solar
cultural»... Tampouco aquí queda autonomía, nin deputación nin concello, por
pequeno que sexa, que non teña o seu sistema cultural administrando a mesma medicina
anestesiante... E ningún tempo mellor ca este do Entroido para comprobalo.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 26 de febreiro do 2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario