Ata hai
corenta ou cincuenta anos, a maioría pensaba que todos os hábitos culturais nos
que se desenvolvía a súa vida eran moi antigos. O motivo fundamental era que
case ninguén tiña memoria do comezo de tales tradicións, e daquela os eruditos
andaban escasos. Pasaba algo parecido coas paisaxes: un nacía entre viñas,
socalcos e piñeirais e pensaba que alí sempre houbera viñas, socalcos e
piñeirais; e o mesmo lle pasaba ó que nacera noutro tipo de paisaxe. Ata
sucedía o mesmo coas institucións, pois raramente se cavilaba en que noutro
tempo foran diferentes. Agora o mundo é máis cambiante e hai internet; en
consecuencia, esta forma de pensar mudou algo.
En liña con
isto, cría eu de rapaz que as mimosas sempre habitaran no Ribeiro: que nos
outonos os ribeiraos sempre foran ós mimosais para facer a madeira das viñas; que
as rosquilleiras sempre engarzaran as rosquillas que levaban ás festas en pauciños
de mimosa; que as uvas do tostado sempre se colgaran do fallado en gallas de
mimosa, e que os mozos e as mozas sempre
adornaran os seus sombreiros de entroido cos ramos amarelos e recendentes das
flores das mimosas.
Pero lembro
ben o día no que, sendo rapazote, descubrín a falsidade de todas esas crenzas:
as mimosas viñeran de fóra e levaban pouco máis de medio século no Ribeiro. Foi
un veciño, ó señor Luís ‘O Abeledo’ -que morreu con cerca de cen anos haberá quince-, quen me contou o que seu pai lle dixera: que cando era mozo –no
último cuarto do XIX- aínda non había mimosas na contorna de Leiro, e que as
primeiras plantáranse en Berán, a onde ían a mercalas os dos pobos veciños. Pouco
despois plantáronse por todo o Ribeiro. Contoume tamén que as estacas de antes
das mimosas eran case todas de castaño, e que se lles queimaba a punta para que
durasen máis, por iso lles chamaban “latizas”; pero que a enfermidade da “tinta”
trouxera moita escaseza desta madeira. Sospeito que un relato semellante se
escoitou por tódolos vales de Ourense, pois en todos se cultivaba o viño e se
precisaban estacas.
Esa historia
fixo que sempre estivese eu atento ós datos sobre as mimosas. E se algún estudo retrasa a súa
chegada ata despois de 1930,
a maioría coinciden en que foron plantadas por primeira
vez cando a chegada do tren a Galicia, nos terrapléns da vía férrea, para
aseguralos. Para demostrar a falsidade da primeira data basta un verso dun
poema de Samuel Eiján dedicado ó pombal da súa casa de San Clodio, publicado en
1913. Di: «Tiña por detrás mimosas para lle formar cortexo»; e alí continúan, o
pombal e as mimosas. E con respecto á segunda data, vexan o que dicía esta
cantiga popular: «Na túa horta, meniña, hai un pé de malva rosa; dáme del unha
poliña, que eu cha darei de mimosa». Foi recollida por Marcial Valladares en
1867, cando aínda non asubiara ningún tren en Galicia... Si, por veces, a
poesía tamén é unha arma cargada de pasado!
Estamos en tempo de mimosas. Tamén de desmemorias e
desagradecementos. A mimosa, que en Francia ou en Italia é cultivada e a súa
flor constitúe un bo negocio, pasou aquí
de ser cantada a ser aldraxada. Con frecuencia é tratada de inimiga e de
invasora, e ata no dicionario da RAG figura este exemplo de uso: «as mismosas
inzan tanto que constitúen unha verdadeira praga». Mentres, ninguén se acorda
dos servizos que prestou nin da nota de alegría paisaxística e cultural que lle
puxo ó tempo do entroido. É certo que
ultimamente se expandiu nalgúns lugares de xeito descontrolado. Pero non é culpa
dela. Pensar iso é confundir os síntomas coa enfermidade. Porque a verdadeira enfermidade,
sabémolo ben, é o abandono do campo e a extinción da sociedade rural galega.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 19 de febreiro do 2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario