Na
publicación de homenaxe a Alonso Montero editada polo Instituto de Estudios
Carballiñeses no 2015 figuraba un artigo do latinista Ferro Ruibal, académico
da Galega, no que definía un interesante concepto: o dos “mestres gratuítos”. Corresponderíalle tal título a aqueles que,
sen formar parte dos claustros de profesores que nos deron aulas, tiveron non
obstante unha influencia determinante na nosa formación intelectual e humana. Explicaba
Ferro Ruibal que o concepto non era seu, que o aprendera de Filgueira Valverde,
quen tamén tería acuñado un nome para os discípulos de tales profesores: o de
“alumnos ventureiros”.
Fagan
memoria e verán como pronto se lembrarán de algúns dos seus mestres gratuítos.
Reflexionen e decataranse de como parte do que que realmente son deriva da
influencia de tales mestres. Pero non é obrigado que fosen catedráticos nin
titulados universitarios, tan só persoas coa suficiente xenerosidade como para
regalarnos parte do seu tempo e facernos beneficiarios dalgún maxisterio seu
que nos resultou atractivo. Porque non sempre o apego por determinadas
disciplinas nace dos profesores oficiais; ademais, na vida hai materias
importantísimas que non figuran nos plans de estudos e nas que os profesores
máis influentes adoitan carecer de diplomas acreditativos.
No meu caso,
o mestre gratuíto máis importante que tiven foi Serafín González Díaz: o tío
Serafín. Os seus estudos reducíanse ós primarios en San Clodio e a uns de
comercio en Salvador da Baía, no Brasil, a onde emigrara para atoparse cun
irmán e de onde regresara ó pouco por cuestións de saúde, a principios dos anos trinta e con dúas maletas cargadas de
libros como única fortuna.
No silencio
dunha xordeira prematura o tío Serafín fórase convertendo en lector exquisito e
profundo, e foi el quen me fixo descubrir e amar desde rapaz a literatura e a
historia, incluídas aquelas partes das dúas que no franquismo permanecían ocultas
para a maioría dos españois. Por el, con apenas dezaoito anos, xa tiña lido eu cousas
de Américo Castro, de Sánchez Albornoz, de Azaña, de Castelao, de Aranguren, de
Ortega, de Julián Marías ou de Jorge Amado, por citar só algúns dos seus
autores favoritos. E nos enormes petos do seu barojiano abrigo sempre había
recortes de periódico gardados para min: de García Sabell, de Augusto Assía, de
Chao Rego, de Haro Tecglen, de Miret Magdalena, de Ruíz Giménez.
O tío Serafín
fora un dos moitos españois que padecera a historia, simplemente por amar o
coñecemento, a xustiza e a liberdade. Acusado de ter organizado unha asociación
cultural en San Clodio, tachada de esquerdista polas forzas reaccionarias, foi
encarcerado ó pouco de estalar o Movemento. Despois de percorrer as prisións de
media España, de Ribadavia a Tolosa, pasando por Oseira e Ourense, un intercambio entre presos
dos dous bandos levouno a Cataluña, onde viviría toda a segunda parte da guerra
ata a definitiva derrota da República. Logo virían as penurias do exilio e dos
campos de concentración en Francia. E por último, o regreso a España.
O tío
Serafín finou hai agora trinta e un anos, e sempre me lembro del por este tempo.
Contábame que fora o vinte de xullo do 36, día da Santa Margarita en Berán,
cando os mozos falanxistas xa non se xuntaran co resto da mocidade na festa.
Uns días despois asaltaran a súa casa de noite e levárano preso. Cando volvera,
no verán do 40, a acollida oficial consistira nunha salvaxe malleira no cuartel
da garda civil de Leiro.
Si, contra o anxo da desmemoria, convén lembrar que España
non sempre foi o país liberal e democrático que agora parece ser.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 16 de xullo do 2017.
No hay comentarios:
Publicar un comentario