Que é a
xustiza? “Non houbo pregunta algunha sobre a que meditaran tanto os espíritos
máis ilustres, desde Platón a Kant. Non obstante, agora coma entonces, carece
de resposta”. Isto dicía Hans Kelsen, talvez o máis importante filósofo do
dereito do século XX.
O mesmo Kelsen demostrou que non existe a xustiza absoluta, soamente a
relativa: “Eu nin sei nin podo dicir o que é a xustiza...tan só o que é para
min a xustiza...”.
Resulta máis fácil recoñecer a inxustiza. Talvez porque a inxustiza é real
e abunda; mentres, a xustiza pura é unha simple aspiración, tan imaxinaria coma
indefinida.
A xustiza e a inxustiza sempre foron da man: “Cabe decir de todo género de justicia humana que brotó de la
injusticia, de la necesidad que ésta tenía de sostenerse y perpetuarse. La
justicia y el orden nacieron en el mundo para mantener la violencia y el
desorden.”. Isto pensaba Unamuno.
Non hai que confundir a xustiza co dereito. Cando Castelao, nun dos seus
debuxos, recollía un sentimento común do pobo galego en forma de pregaria, “da xustiza líbranos Señor!”, referíase ó
dereito.
Platón esforzábase en demostrarlle a Polemarco que a xustiza non consistía
en facerlle o ben ós amigos e o mal ós inimigos. Non pode dicirse que tivera
moito éxito. En España, e na maior parte do mundo, a xustiza segue a ser aquilo
que se lle aplica ós inimigos. De aí a ameaza: voute levar á xustiza!
Para o alcalde de Ourense todos piden xustiza, os amigos e os inimigos.
Todos teñen o mesmo concepto de xustiza ca Polemarco.
Os mesmos esforzos fixo Platón para mostrarlle a Trasímaco que se
equivocaba cando definía a xustiza como o interese dos máis fortes.
A maioría dos españois, segundo se desprende das enquisas do CIS, seguen a
pensar o mesmo ca Trasímaco.
Teño observado en infinidade de ocasións que a xustiza é unha das cousas
que máis temen os individuos. A xente non pide xustiza: pide favores! O que pasa
é que ó que a favorece chámalle xustiza.
Os homes xustos adoitan ser desprezados e vituperados, cando non perseguidos.
Por algo rezan as escrituras: “Ditosos os perseguidos por causa da xustiza,
porque deles será o reino dos ceos.”
Gregorio Marañón deixou escrito no prefacio do Lazarillo: “El triunfo de lo
que no es justo produce siempre unha impresión depresiva en la sociedad.”.
Logo da imputación do alcalde de Ourense observei na sociedade desta provincia
algo parecido a esa impresión depresiva da que falaba Marañón. Significa iso
que trunfou algo que non é xusto?
Son moitos os que pensan que neste caso, coma en todos, hai que aplicar a
xustiza e punto, sen ponderar ningún outro factor. Lembro algo que dicía Josep
Pla: “En un mundo que es esencialmente
injusto, la justicia teórica, absoluta, es un enorme revulsivo. La justicia se
debe tomar con calma y debe aplicarse en pequeñas dosis”.
“Lo harán todos, pero a usted le
pillamos”, parece que lle dixo a xuíza do Caso Pokemon ó propietario de Vendex, segundo aparece nun diario. Se lera a Unamuno non sería tan categórica: “no hay derecho estricto a castigar a un
culpable mientras otros se escapan por las rendijas de la ley”. “Es
preferible la impunidad de todos a la
ley del embudo”.
Elemento esencial do poder xudicial é garantir a independencia e a
imparcialidade dos xuíces. O home da xuíza deste caso é membro da comisión executiva
do Partido Popular de Lugo. Non afecta iso á súa independencia?
Son comúns as queixas do poder xudicial polas interferencias que sofre por
parte dos outros dous poderes do estado. Onde cabe queixarse cando as
interferencias circulan en sentido contrario?
Alguén, xuíza incluída, ignora os efectos políticos da apertura deste
caso xusto nas vésperas dunhas eleccións en Galicia?
No hay comentarios:
Publicar un comentario