Na casa do ferreiro, coitelo de pau
Non te cases cun ferreiro
que é moi malo de lavar
Cantiga popular
Noutra ocasión xa escribín aquí arredor do libro Allegro ma non troppo de Carlo M. Cipolla (1922-2000). Naquela
ocasión fora para falar das súas leis
fundamentais da estupidez humana. Hoxe, nas vésperas dunhas importantes
eleccións para Galicia, talvez non estaría de mais lembrar que, segundo
apuntaba Cipolla, a proporción dos estúpidos (aqueles que fan mal ós outros sen
obter ningún beneficio propio) nun país mantense constante ou medra, non hai
maneira de diminuíla, e esa proporción é a mesma para tódolos estratos da
poboación, desde o dos analfabetos ata o dos catedráticos de universidade, e
desde o dos pobres de solemnidade ata o dos multimillonarios. O que se observa
en situacións de decadencia coma a actual son drásticos cambios na composición
dos grupos dos non estúpidos: por unha banda, unha alarmante proliferación de
malvados (aqueles que procuran un beneficio propio a costa do prexuízo alleo)
cun alto grado de estupidez entre os gobernantes, e por outra, un non menor
incremento da proporción de incautos (aqueles que procuran o beneficio alleo a
costa do prexuízo propio) entre os gobernados. Tales cambios na distribución da
poboación non estúpida reforza o poder destructivo dos estúpidos e conduce a
calquera país á ruína. Nin que dicir ten que as escasas posibilidades de
salvación do noso –moi cerca da ruína, senón o está xa- pasarían por diminuír
drasticamente o número de ignorantes malvados entre os gobernantes e o de
incautos entre os gobernados: difícil me lo poneis!
Pero hoxe non vou a escribir diso, senón do apelido Ferreiro. Preguntaredes
que ten que ver este apelido con Cipolla? Pois moito! O libro que citaba comeza
cun ensaio que leva por título “El papel
de las especias (y de la pimienta en particular) en el desarrollo económico de la
Edad Media ”. É un ensaio delicioso, que
puidera ter escrito o noso Cunqueiro, el que tanto sabía dos afrodisíacos e dos
fornicios asociados. Cipolla analiza nel a grande influencia que tivo a
expansión do comercio da pementa (potente afrodisíaco) na forma de ser dos
europeos: “Europa occidental se
transformó como por encanto. Del lugar lóbrego y triste que era, pasó a ser una
tierra de desbordante vitalidad, energía y optimismo.”. Conta que iso
sucedeu coincidindo coa época das cruzadas, e que os cruzados, a pesar de ser
case todos analfabetos, coñecían ben os refráns, en concreto un que dicía:
“fiarse da muller propia está ben, pero non fiarse está mellor”. Dese xeito, os
cruzados, para non atoparse con desagradables sorpresas á volta das súas expedicións
a Terra Santa, preocupábanse, antes de partir, de colocarlle ás súas mulleres
un incómodo (para elas) pero tranquilizador (para eles) aparello: o cinto de
castidade. Como se pode supoñer, foron tempos de gran prosperidade para os
ferreiros; incluso moitos que non tiñan ese oficio, motivados pola abundancia
de mulleres fermosas que non recibían as merecidas atencións durante as longas
ausencias dos maridos, experimentaron un inaudito interese pola arte da
ferrería e pola manufactura de chaves. Segundo Cipolla, iso tivo dúas
importantes consecuencias para a sociedade: a expansión definitiva da
metalurxia e a crecente frecuencia do apelido Ferreiro ( Ferrari en Italia, Herrero
en Castela, Ferrer en Cataluña, Errementaria en Euskadi, Lefevre en Francia, Smith en Inglaterra, Schmidt
en Alemaña, etc.). Aínda que a miña condición de químico deberíame levar a
investigar a veracidade da primeira consecuencia, a da expansión medieval da
metalurxia, a súa evidencia afórrame o esforzo. Non obstante, non resulta tan
evidente a segunda, a da crecente frecuencia do apelido Ferreiro. É así que,
dadas as miñas afeccións onomásticas, propóñome comprobar ata que punto os
datos confirman a hipótese de Cipolla.
Podería comezar
dicindo que o ferreiro sempre se presentou como paradigma de home especialmente
capacitado para o exercicio sexual. Ignoro o que hai de certo niso, pero o
golpeo vigoroso e acompasado que fai co seu pesado martelo na bigornia da forxa
vese desde hai moito tempo como unha representación figurada do acto carnal; “bater o ferro” e “machacar” son formas comúns
de referirse a súa realización;
“ferrote” e “ferramenta” son nomes habituais do órgano sexual masculino e
“forno” e “fornela” do feminino. Estas crenzas, como apuntaba, son antiquísimas:
non esquezamos que o home de Venus, a deusa do amor e da beleza, era Vulcano, o
ferreiro, o deus da fogo e da forxa; esposo, por certo, que tamén foi enganado (atención a Marte, debaixo da cama, no cadro de Tintoretto).
Pero todo isto non sería proba de nada, o importante é ver se a frecuencia do
apelido Ferreiro é tan notoria como supoñía Cipolla. Iso demostraría que a
crenza sobre os ferreiros non é unha simple ficción, senón que está asentada na
praxe.
Para a miña pescuda
utilicei a base de datos da Cartografía dos Apelidos de Galicia. Busquei entre
cerca de cen oficios medievais, desde o de capador ata o de zapateiro, pasando
por arrieiros, barbeiros, carpinteiros, ferreiros, colmeiros, monteiros,
canteiros, sarralleiros, mariñeiros, xastres, moleiros, barqueiros,
pescadeiros, médicos, etc.; tamén oficios administrativos, coma alcalde, rexedor
ou escribán; e relixiosos, coma cura, crego, frade ou bispo –si, tamén había os
complementos do cura, do frade, do bispo, que daquela non escandalizaban tanto-. O resultado foi
concluínte, Ferreiro destácase entre
os apelidos de oficio como o máis frecuente en Galicia, con máis de 17.000
casos (cerca de 19.000 se lle sumamos as formas castelanizadas Ferrero e Herrero). Moi de lonxe séguelle Monteiro/Montero
(9.663). Algúns dos seguintes, xa a gran distancia, son Escudeiro/Escudero (1708), Vaqueiro/Vaqueira/Vaquero (1558), Peleteiro (1022), Carpinteiro/Carpintero (986), Colmeneiro/Colmenero
(882), Labrador (418), Veleiro (328), Moleiro/Muleiro/Molinero (296), Obelleiro/Ovejero (295), Sastre
(268), Pedreiro/Pedrero (222), Gaiteiro/Gaitero (210), Colmeiro (194), Canteiro/Cantero (178), Barbeiro/Barbero
(154), Pulpeiro (129), Zapateiro/Zapatero
(110), Carnicero (102), Sacristán (93), Taberneiro/Tabernero (75), Mariñeiro/Marinero
(22), Tendeiro/Tendero (21), Arriero (18), Barqueiro/Barquero(17), Sardinero
(6), Cirujano (6), Médico (1). Os apelidos relacionados con
oficios administrativos tampouco son escasos, e son unha clara mostra da
antigüidade do minifundismo xurisdiccional e administrativo galego: Meiriño/Merino (1637), Alcalde (1110), Escribano (221), Regidor (38),
Notario (22). Por último, non deixa
de resultar curiosa (ou non tanto) a relativa frecuencia dos apelidos de
ascendencia relixiosa; os datos demostran, entre outras cousas, a importancia do monacato galego na Idade Media: Frade/Fraile
(959), Crego (897), Monje (105), Bispo (55), Cardenal
(21), Cura (19).
En suma, a
hipótese de Cipolla queda plenamente confirmada en Galicia. Os datos reflicten
con claridade que a suposta mala fama dos ferreiros, como homes sucios e
bastos, que repite unha e outra vez o noso folclore, debíase ver amplamente
compensada con outras virtudes e atributos máis ocultos, pero que semellaron
ser moi apreciados polas nosas féminas. Polo demais, os datos tamén reflicten
que o oficio do home sempre foi algo importante para a muller á hora de atopar
parella de apareamento e/ou matrimonio; iso explicaría certas cuestións, por
exemplo que un oficio relativamente frecuente na Idade Media, o de capador, non deixara rastro algún entre
os apelidos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario