O xoves pola noite
abandonei o seguimento de calquera tipo de actualidade para ver, acurrucado no
sofá, a película que pasaban na TVE1: “Johnny Guitar” (1954), de Nicholas Ray,
unha das miñas favoritas. Non sei cantas veces a levo visto, pero foron moitas,
e algunhas das súas secuencias moitas máis. Lémbrome especialmente de cando a
puxemos en Carballo, no Cine Club, en versión orixinal subtitulada; debeu ser a
finais dos anos oitenta, unha noite de calquera venres de inverno, no antigo Cine
Rega. Quedoume para sempre na memoria a resposta de Johnny (Sterling Hayden) ó
barman do casino de Vienna (Joan Crawford), cando este lle pregunta a quen
debía anunciar: “My name is Johnny…Guitar”. Ás veces penso que o tan coñecido
“I´m Bond… James Bond” do Axente 007, coa mesma pausa intermedia, puido ser
copiado desa secuencia de “Johnny Guitar”. E iso a pesar de que Sterling Hayden
nunca podería ter feito de James Bond.
Os clásicos, tanto
na literatura coma no cine, na pintura ou na música, son moi fáciles de
recoñecer: son aquelas obras que canto
máis as les, as contemplas ou as escoitas, máis che gustan. A maiores, unha
memoria fráxil coma a miña fai moito máis agradables estas revisións, porque
reúnen nunha soa experiencia o pracer de ver de novo paisaxes amadas co de recuperar
matices que xa se perderán no insondable pozo do esquecemento. Pero é que,
ademais, teño unha debilidade especial por este clásico: nel aparecen dous dos
meus actores preferidos, Sterling Hayden e John Carradine, dous grandes
perdedores da pantalla –como non lembrar a Dix (Sterling Hayden), o granxeiro
arruinado convertido en foraxido, na “Xungla de Asfalto” de John Huston, ou a
Casy (John Carradine), o predicador que deixara o seu oficio por xa non saber
de que predicar, nas “Uvas da Ira” de John Ford-. E as grandes historias do
cine, coma as da literatura ou as da vida mesma son historias de perdedores.
Como dicía Camus, non existen as causas victoriosas, e por iso lle gustaban
máis as perdidas.
Hai un acordo case
xeral en considerar a secuencia do diálogo entre Sterling Hayden e Joan
Crawford, cando lembran o seu antigo amor e a felicidade perdida, como unha das
máis logradas da historia do cine. Nela, Johnny, sentado á mesa do bar, tomando
unha copa, pídelle a Vienna que lle minta, que lle diga que todos eses anos o
estivera agardando; ela, coma un eco, séguelle o xogo amargamente: “Si. Todos
estes anos te estiven agardando”… “Dime que aínda me queres como eu te quero”.
“Si. Aínda te quero como ti me queres”. “Grazas. Moitas grazas”, remata Johnny co cruel diálogo. Si, é magnífica, e así a consideraron Godard ou Truffaut, entre
outros. Pero a min gústame tanto ou máis outra, unha que está case ó principio
do filme. Ocorre tamén no bar, a tensión entre Vienna e o grupo de Dancing Kid,
por un lado, e Emma e os habitantes do pobo, por outro, está a punto de
estourar por causa do asasinato do irmán de Emma no asalto á dilixencia. Un dos
amigos de Dancing, nervoso, derrama unha copa de wisky e o vaso roda pola
barra; cando vai caer ó chan, aparece unha man que o pilla no aire. É a de
Johnny, que estaba xantando nun reservado e escoitara a discusión. Cun café na
man, sen armas e situado entre os dous grupos de inimigos a piques de matarse,
pide un cigarro e fala tranquilo:
-Non hai nada
mellor ca un cigarro despois do café... Hai homes que só desexan ouro e prata;
outros só queren moitas terras e gando; e algúns só devecen polo whisky e as
mulleres… Pero se un repara ben, que é o que máis nos enche? Un cigarro e unha
cunca de café!
A cámara salta entón
ó ventanuco que dá á cociña, o mesmo ventanuco que centrará a secuencia do
diálogo amoroso de Johnny con Vienna. Nel aparece Tom (John Carradine), o
empregado máis fiel de Vienna, que acolle cun amplo, agradecido e sincero
sorriso a salvadora intervención de Johnny. Nunca me canso de ver esta
secuencia!
Neste “western
irreal” e “barroco”, como foi cualificado por Bertolucci e Truffaut, deixando á
marxe as súas claras referencias á “caza de bruxas”, o poderío das dúas personaxes
femininas ou incluso certas imperfeccións técnicas –coma a deficiente montaxe-,
un pode atopar tódolos condimentos dunha gran traxedia clásica: o amor, o odio,
o fanatismo, os celos, a vinganza… a morte; poderíamos consideralo un western
teatral e ata shakesperiano. A súa atipicidade dentro do xénero resulta tan
absoluta que o heroe, antigo pistoleiro, non fai practicamente nada en toda a
película; pasa o tempo quieto ou observando, e só de cando en vez fai algún
comentario cheo de sabedoría e poesía… Pero de entre todas as lecturas posibles,
que son moitas, como resulta normal en
toda grande obra de arte, eu quédome con aquela que ve na película de Nicholas
Ray –outro gran perdedor-, a tráxica historia do paso inútil do tempo e da soidade
do home, o mesmo problema que atormentaba a Unamuno. Johnny é un perdedor, un
home que, cansado de loitas e violencias, descobre unha gran verdade da vida:
un café é un cigarro despois de xantar, unha muller con quen compartir a
existencia… son das poucas cousas que
precisa un home para ser feliz.
Se alguén aínda
non viu esta película, ou calquera das outras dúas que cito, que non agarde
máis e as vexa de contado. Agradeceramo.
A secuencia do café, entre o minuto 14:40 e o 16:30 (en inglés)
4 comentarios:
Saludos frutos!!! Excelente pelicula,gracias por la version original.
Joan Crawford,excelente actrid tambien.Y lo digo porque no la mencionas....
Se agradecece el guiño a los antiguos amores...y los viejos tiempos de Cine-club.
Bueno, Joan Crawford é a protagonista do filme, e con iso queda dito todo. Non me parei a falar do seu papel porque é o máis coñecido desta película. Do mesmo xeito, non dixen nada da banda sonora, para o meu gusto unha das máis fermosas da historia do cine. A versión cantada por Peggy Lee ó final da película é sublime. Confeso que nunca quixen saber a letra da canción por medo a que non estivese á altura da música e da interpretación de Peggy Lee. Saúdos.
Eu recordo ese pase do cine Rega... Levo un par de horas un pouco atontada lendo aqui unha entrada trais outra e sen acabar de dar crédito, de que foras quen creía que eras. Ti eras meu profesor no instituto, cantos anos!
E eso de que tes unha memoria fráxil? Non parece!
Si, moitos anos. Pero Carballo significou moito na miña vida, así que conservo claras multitude de imaxes daqueles marabillosos anos. Certo que tamén me invade a nostalxia que deixou a perda irreparable dalgúns dos mellores amigos… O Rega, o Silfo, o Flor de Te, a librería Brañas, Verdes, Razo, Sofán, Coristanco,…, forman parte das miñas xeografías máis queridas e máis íntimas. Un saúdo e moita sorte.
Publicar un comentario