A Biblioteca
de Babel é unha ficción de Borges. Trátase dunha especulación tipicamente
borgiana sobre unha biblioteca infinita, na que, nun número indefinido de
galería, dispostas en vertical e comunicadas por unha gran escaleira central de
caracol, estarían depositados todos os libros posibles: non só os que se
escribiron e os que se escribirán, senón tamén todos os que se deixaron de
escribir e os que nunca serán escritos. O relato era pura fantasía en 1941,
cando foi creado, pero talvez agora non
o sexa tanto.
En 1941 a
biblioteca con máis información do mundo era a Biblioteca do Congreso dos EE.UU,
con máis de cen millóns de documentos. Hoxe, a cantidade de información é tal
que os datos almacenados para cada sete persoas equivalen a unha Biblioteca do
Congreso dos EE UU. Incrible? Si, pero certo. Se toda esa información acumulada
sobre os individuos se plasmase en libros, estes ocuparían da orde de oito mil
andeis cunha lonxitude, cada un deles, de cento cincuenta millóns de quilómetros: a distancia que hai desde aquí ó Sol.
Pero, de
onde sae tanta información? Principalmente dámola nós, de balde e sen apenas
decatarnos, a través de internet e dos nosos smartphones, que son a plasmación
real daquel ollo que todo o vía que imaxinara Orwell. Cos datos dos operadores
de telefonía, dos provedores de internet, dos navegadores, das redes
sociais,.., pódese saber moito máis de cada un do que o mesmo suxeito sabe.
Ademais, a maior parte dos nosos actos resultan bastante máis predicibles do
que pensamos. Dous exemplos: cos datos de situación do noso móbil pódese adiviñar con gran precisión onde
imos estar xusto dentro de dous meses, e en cada momento do día; e con que un
prema 250 veces “me gusta” en Facebook, un algoritmo determina a súa personalidade
moito mellor ca el mesmo. Que significa
iso? Pois, por exemplo, que tanto vostede coma min é probable que xa formemos
parte dos 500 millóns de usuarios de internet rexistrados na base de datos da
empresa Acxiom, e catalogados en setenta segmentos ben diferenciados, segundo
preferencias e intereses, dentro do proxecto PersonicX, capaz de predicir máis
de tres mil reaccións de cada un de tales usuarios diante de diferentes
estímulos.
Unha das
vertentes máis ameazantes da circulación indiscriminada de todo este caudal de
datos persoais é a relacionada coa súa utilización política, na base do
escándalo que agora salpica a Facebook polo traspaso fraudulento de datos desde
esta compañía á sinistra Cambridge Analytica (CA). Empresas coma esta, ó servizo
da nova dereita populista, dedícanse a estimular persoalmente a usuarios co
perfil axeitado para dirixir o seu voto a unha opción determinada, sen
miramentos de ningún tipo cando é
preciso utilizar datos ou noticias falsas para conseguir o fin que se propoñen.
Christopher Wayle, un dos cerebros creadores de CA e agora decidido a facer
públicos tales comportamentos, non
dubida en relacionar a vitoria de Trump nos EE UU ou a do Brexit no Reino Unido
con estas estratexias ilexítimas, que ameazan nada menos que con destruír a
democracia representativa. De feito, é probable que xa estea máis adulterada
do que a vostede e a min nos parece.
Si,
aparentemente internet, que é un invento magnífico, ofrece moitas cousas
gratuítas. Pero conviría saber que o acto máis importante da vida é pagar. Porque nada
acaba resultando máis caro có que se nos ofrece de balde.
Artigo publicado no diario La Región o domingo 1 de abril do 2018.
No hay comentarios:
Publicar un comentario