Dicía Pla
que os homes somos animais climáticos, pero eu engadiría que tamén estacionais.
É dicir, o clima participa de forma fundamental no noso xeito de ser, pero o transcurso das estacións tamén vai
marcando de forma cíclica o cambio da nosa sensibilidade e dos nosos estados de
ánimo. Isto nótase ben cando se escribe con certa periodicidade, pois vese como
certos temas de reflexión resultan ser característicos de cada tempo.
A min
pásame, por exemplo, co asunto da importancia das tabernas, que sempre me vén ó
maxín coincidindo coa invernía. De feito, hai catro anos escribín nestas mesmas
páxinas un eloxio das mesmas. E quixo o azar que este ano coincidisen eses
pensamentos tabernarios con dúas lecturas de Chesterton: “A tasca errante”
(1914), unha novela, e “O home común” (1936), unha colección de ensaios. Tales
libros viñeron a demostrarme algo que xa sabía: que entre as principais
utilidades da lectura está a de facernos conscientes dunha das máis grandes
verdades bíblicas: que «nada hai novo
baixo o sol», nin sequera no espazo das ideas. En palabras do propio
Chesterton: «todas as ideas novas poden atoparse nos libros vellos». En
consecuencia, e como non podía ser doutro xeito, resultou que o eloxio das
tabernas xa estaba escrito, e moito mellor do que eu xamais o faría. Pero non
deixa de producir satisfacción atopar nun gran autor ideas semellantes ás que a
un lle circulan pola testa, aínda que non posúa o talento necesario para
expoñelas coa mesma graza e claridade.
“A tasca
errante” é un conto extenso, que narra unha historia tan divertida coma
incrible: a de dous amigos proscritos por decidir converter a taberna dun
deles, “O vello navío”, en establecemento móbil e fuxitivo por toda Inglaterra,
logo de que un fanático primeiro ministro decretara o peche de tódalas tabernas
en nome do “entendemento ecuménico das culturas”. Trátase dunha metáfora do que
pode suceder cando se proscribe algo que resulta común e tradicional para a
xente común, caso das tabernas. Para Chesterton está moi claro: na persecución
do home común e da súa cultura, así coma na busca do home excepcional e dunha
cultura exclusiva, está o xerme de todos os fundamentalismos e de todas as seitas.
Chesterton
amaba as tabernas, a cervexa, as costeletas, as cantigas e contos populares, as
discusións tabernarias cos amigotes..., todo o que desprezaban os homes
refinados. E detestaba ós abstemios, ós vexetarianos, e a calquera tipo de aristocracia,
tanto económica coma cultural. A súa tese fundamental era que a suposta
emancipación moderna da sociedade centrárase especialmente en perseguir ó home
común e en proscribir a súa cultura, mentres a economía liberal tan só se
ocupara de darlle ós ricos a liberdade para ser máis ricos, e ós pobres o
permiso para ser máis pobres. Pero se algo incomodaba a Chesterton eran os
denominados “homes da cultura”, que «se alimentan só de libros» e que na súa
«común ignorancia» entenden que a liberdade consiste en ir pola vida
organizando seitas e en ir sacrificando
todo o que nos une cos demais... Ai! Me parece que seguimos nas mesmas!
Machado e
Chesterton, aínda que eran dun tempo, raramente chegarían a lerse. Non
obstante, uns dez anos antes de que Chesterton publicara “A tasca errante”,
Machado escribira un famoso poema no que
se compara a eses «pedantones al paño/ que miran, callan y piensan/ que saben,
porque no beben/ el vino de las
tabernas», coa xentiña do común, que
«donde hay vino, beben vino;/ donde no hay vino, agua fresca/.../buenas gentes
que viven,/laboran, pasan y sueñan/ y en un día como tantos,/ descansan bajo la
tierra.». Si: «todas as ideas...
Artigo publicado no diario La Región o domingo 10 de decembro do 2017.
No hay comentarios:
Publicar un comentario