Ás veces
discútese sobre a fermosura das diferentes estacións. E hai acordo en que as
máis fermosas son a primavera e o outono, pero non o hai sobre cal das dúas o é
máis. Delibes, por exemplo, decantábase pola primavera; pero a maioría dos
autores preferiron o outono, incluídos os dous mellores paisaxistas galegos:
Otero e Cunqueiro. E non é raro, porque o outono é o tempo máis literario do
ano, sendo Galicia un país esencialmente outonizo, pola forza desta estación,
moi superior aquí á de calquera outra. Por veces tamén, escríbese ou píntase o
outono coma se fose un tempo homoxéneo e único. Pero o outono en Galicia é máis
ca un tempo: é un discorrer de tempos. Por iso explicaba Otero como o noso
outono, que nace na xeórxica das vendimas, se comprace en irse alongando co
devalar dos días, alcanza o seu cume na festa do San Martiño e remata en plena
invernía.
Este ano
quedará marcado negativamente pola seca que tanto nos preocupa, pero as
temperaturas suaves e a falta de chuvias posibilitaron a contemplación dun dos
cumes de outono máis fermosos e alongados que se recordan. Porque,
habitualmente, as chuvias, os ventos e as xeadas rematan de contado co
espectáculo grandioso e preñado de cores que a natureza se amosa disposta a
brindarnos cada ano por este tempo.
Calquera
lugar de Galicia pode ser bo para gozar desta regalía natural, pero a súa máis
magnífica expresión está nas ribeiras das viñas: nos Ribeiros, na Ribeira
Sacra, en Valdeorras, en Verín, ... As miñas paisaxes outonizas –porque nas
paisaxes tamén está a identidade, a través da memoria e da historia- son as do
Ribeiro de Avia: de Beade, de Roucos, de Cabanelas, de San Clodio, ..., da
capital, Ribadavia, que xa tiña para Cunqueiro cor de outono, coma o seu nome.
Neste tempo é unha delicia subir a un outeiro e contemplar, baixo o inmutable
verdor dos piñeirais, salteado de ouro vello polas regatas dos soutos e das
carballeiras, as virxilianas aldeíñas do Ribeiro no medio dos púrpuras e
dourados dos pataus das viñas asocalcadas. E intuír o discorrer do río, alá no
fondo do val, seguindo a liña cobriza dos amieiros semiespidos e os cadros
amarelos das chantadas de chopos e lamigueiras.
Certo. A visión actual non pode comparase coa de hai
algunhas décadas: as aldeíñas despoboáronse e desarranxáronse; os ermos
estendéronse coma nunca; o monte no seu estado máis selvático achegouse ás
casas; das viñas desapareceron a maioría dos púrpuras máis fermosos, despois da
expulsión aldraxante da caste tinta do alicante e da concentración na produción
de brancos ... Si, pero como dicía Pessoa: «Se escribo é porque lembro. O
outono que teño é o que perdín.».
Artigo publicado no diario La Región o domingo 19 de novembro do 2017.
No hay comentarios:
Publicar un comentario